Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról

Sajószöged Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. §

(1) E rendelet hatálya az Önkormányzat képviselő-testületére és annak szerveire terjed ki.

(2) A képviselő-testület szervei:

a) a polgármester,

b) a képviselő-testület e rendeletben meghatározott bizottságai,

c) a Sajószögedi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal)

d) a jegyző,

e) a társulás.

(3) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Sajószöged Községi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat).

(4) Székhelye: 3599 Sajószöged Ady Endre út 71.

(5) Működés területe: Sajószöged község közigazgatási területe.

(6) Sajószöged község főbb adatait az e rendelet 1. függeléke tartalmazza.

(7) Honlapjának elérhetősége: sajoszoged.hu, e-mail címe:

2. §

(1) Az Önkormányzat hivatalos pecsétje: „Sajószöged Községi Önkormányzat” feliratú körbélyegző, középen a Magyarország címerével.

(2) Az Önkormányzat hivatalos jelképei: Sajószöged község címere, zászlója melyek leírását, valamint azok használatát az Önkormányzat 5/1993.(IV. 27.) önkormányzati rendelete szabályozza.

(3) Az Önkormányzat által alapított és adományozható kitüntetéseket a képviselő-testület 11/2017. (VI.08.) önkormányzati rendelete tartalmazza.

(4) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.

(5) A képviselő-testület tagjainak nevét és lakcímét, telefon és e-mail elérhetőségüket az e rendelet 2. függeléke tartalmazza.

2. Az Önkormányzat feladat- és hatásköre

3. §

(1) Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását az e rendelet 3. függeléke tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat a kötelező feladat- és hatáskörein túl, költségvetésében meghatározottak szerint biztosítja:

a) a településen működő civil szervezetek – pályáztatási eljárás keretében történő – anyagi támogatását,

b) a községben első lakáshoz jutók támogatását a 7/2015.(VIII.31.) önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek szerint,

c) ingyenes közérdekű kiadvány időszakonként történő megjelentetését, évfolyamonként történő lefűzését és ötévenkénti bekötését a községtörténeti munkák feldolgozásának elősegítése érdekében.

3. A Képviselő-testület működésének szabályai

4. §

(1) A képviselő-testület alakuló ülést, munkaterv szerinti rendes ülést, rendkívüli és ünnepi ülést, valamint közmeghallgatást tart.

(2) A képviselő-testület az alakuló ülésen az alpolgármester választásának titkos szavazással történő lebonyolításához a tagjai sorából 2 fős szavazatszámláló bizottságot választ.

5. §

(1) A képviselő-testület munkaterv alapján ülésezik, a rendes ülések kezdési időpontja 16:00 óra, helye a Polgármesteri Hivatal házasságkötő terme.

(2) A határidőhöz kötött, illetve fontos és halaszthatatlan napirend megtárgyalására a polgármester rendkívüli képviselő-testületi ülést hívhat össze.

6. §

(1) A képviselő-testület rendes üléséről kép- és hangfelvétel készül.

(2) A nyilvános ülésen megjelent hallgatóság a részükre kijelölt helyen foglalhat helyet. A képviselő-testület esetenként – vita nélkül –egyszerű szótöbbséggel dönt arról, hogy az ülésen hozzászólni kívánó állampolgároknak hozzászólási jogot ad-e, amelynek időtartama maximum kettő perc lehet.

7. §

(1) A képviselő-testület féléves munkatervét a polgármester irányításával a jegyző állítja össze és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(2) A munkaterv összeállításánál figyelembe kell venni a lakossági fórumokon elhangzott javaslatokat, észrevételeket és elfogadása előtt javaslatot kell kérni:

a) a képviselő-testületi tagoktól,

b) a képviselő-testület bizottságaitól,

c) az önkormányzati intézmények vezetőitől.

(3) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett időpontját, napirendjét és ezek előterjesztőit,

b) a közmeghallgatás időpontját,

c) a napirendhez meghívandókat,

d) az egyéb szervezési feladatokat.

(4) A jegyző gondoskodik arról, hogy a munkaterv a község polgárai számára megismerhető legyen. A munkatervet közzé kell tenni az Önkormányzat faliújságján és honlapján is.

8. §

(1) A képviselő-testület ülésére a testület tagjainak és a meghívottaknak írásbeli meghívót kell kézbesíteni.

(2) A rendes ülés meghívóját olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők és a meghívottak az ülés előtt legalább öt nappal megkapják.

(3) A meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét és időpontját,

b) a javasolt napirendi pontokat,

c) a napirendek előterjesztőit,

d) az előterjesztések elektronikus úton történő elérhetőségét.

(4) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a jegyzőt,

b) mindazon személyeket, akiknek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő tárgyalásához elengedhetetlenül szükséges és erre az előterjesztő javaslatot tett.

(5) A meghívót az ülés előtt legalább öt nappal ki kell függeszteni a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és közzé kell tenni az Önkormányzat honlapján.

9. §

(1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, továbbá a képviselő-testület tagja, vagy bizottsága által előzetesen javasolt rendelet- és határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.

(2) Az előterjesztés szóban is benyújtható, de ez esetben a rendelet- és határozat-tervezetet a testületi ülés megkezdése előtt írásban ki kell osztani a képviselőknek.

(3) Az előterjesztéseket a meghívó közzétételével egyidejűleg elektronikus formában kell elérhetővé tenni az Önkormányzat honlapján nem szerkeszthető pdf vagy kép formátumban, amik az önkormányzati képviselők által történő letöltés útján kerülnek kézbesítésre.

(4) A bizottság nem képviselő tagjai részére az őket érintő előterjesztések a (3) bekezdés szerint érhetőek el.

(5) Az előterjesztéseknek tartalmaznia kell:

a) a tárgy pontos meghatározását,

b) az előterjesztők, elkészítők pontos megnevezését,

c) utalást arra, hogy a képviselő-testület foglalkozott-e korábban a tárgykörrel, ha igen, milyen döntést hozott és milyen eredménnyel történt meg annak végrehajtása,

d) azokat a körülményeket, összefüggéseket, amelyek a döntési javaslat elfogadását indokolják,

e) az eltérő vélemények megjelölését és annak indokait.

(6) Az előterjesztést a munkatervben megjelölt időpont figyelembevételével legalább az ülést megelőző hat munkanappal korábban kell leadni a polgármesternek, vagy a jegyzőnek. A határidő alól fontos közérdekből, vagy méltányolható egyéb okból – a polgármester előzetes engedélyével - lehet eltérni.

(7) Az előterjesztésnek mindenkor lényegre törőnek, konkrétnak és tömörnek kell lennie. Az előterjesztéseket a feladatkörükben érintett bizottságoknak előzetes megvitatásra ki kell adni.

10. §

(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása vagy távolléte esetén az alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi, Ügyrendi és Településfejlesztési Bizottság elnöke vezeti. Az ülés vezetőjének munkáját a jegyző segíti.

(2) A polgármester megnyitja az ülést és megállapítja a határozatképességet. A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen legalább négy települési képviselő jelen van. A határozatképesség biztosítása érdekében a polgármester húsz percet meg nem haladó várakozási időt rendelhet el.

(3) A polgármester a határozatképességet az ülés alatt folyamatosan figyelemmel kíséri és a határozatképtelenség bekövetkeztekor az ülést félbeszakítja. Amennyiben a határozatképesség rövid idő alatt ismét biztosítható, úgy a polgármester tárgyalási szünetet rendel el.

(4) A határozatképtelenség vagy bármely egyéb ok miatt félbeszakított ülést tizenöt napon belül újból össze kell hívni, melynek napirendjén új napirendi pontok is szerepelhetnek.

11. §

(1) A polgármester az ülés megnyitása után előterjeszti a meghívóban szereplő – tárgyalási sorrendet is tartalmazó – napirendi javaslatokat. Az ülés napirendjének végleges megállapítása előtt a képviselő-testület bármely tagja ügyrendi javaslatként kezdeményezheti a meghívóban nem szereplő javaslatok napirendre vételét, vagy a napirendi pont tárgyalásának elhalasztását. A javaslatról a képviselő-testület - vita nélkül - minősített többséggel dönt. Ezt követően kerül sor a végleges napirend elfogadására.

(2) A napirendi pontok tárgyalási sorrendjétől ügyrendi javaslatra el lehet térni.

12. §

(1) A polgármester a napirendi pontok tárgyalása során minden előterjesztés felett külön nyit vitát, de az egyes napirendi pontok összevont tárgyalását is javasolhatja.

(2) Tájékoztató jellegű napirend esetében általában nincs vita. Vitát kell nyitni a polgármester, vagy legalább két képviselő javaslatára.

(3) A vitát megelőzően a napirend előadója az írásos előterjesztéshez szóbeli kiegészítést tehet. A napirendi pont előadójának kiegészítését követően a bizottságok véleményét kell meghallgatni, ha tárgyalták az előterjesztést.

(4) A napirend előadója a vita megkezdése előtt módosíthatja, kiegészítheti a döntési javaslatot, ez esetben a módosított, kiegészített döntési javaslat eredeti javaslatnak minősül.

(5) Az előadóhoz és a szakértőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal rendelkezők kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt választ kell adni.

(6) A hozzászólás joga a jelentkezés sorrendjében a képviselő-testületi tagokat, majd a tanácskozási joggal rendelkezőket illeti meg.

(7) A napirend előadója a szavazás megkezdése előtt javasolhatja az előterjesztés napirendről történő levételét. A javaslatról a testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

(8) A vita lezárására a képviselő-testület tagja javaslatot tehet, melyről a testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz. Amennyiben további hozzászólás nincs, a polgármester a vitát lezárja.

13. §

(1) A tárgyalt napirendi pontot érintően bármikor szót kérhetnek és ügyrendi észrevételt, javaslatot tehetnek a képviselő-testület tagjai és a jegyző.

(2) Az ügyrendi javaslat, az észrevétel a testületi ülés vezetésével, rendjével, a szavazás módjával, a vita lezárásával összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozhat.

(3) Az ügyrendi javaslat, észrevétel előterjesztőjének a polgármester elsőbbséggel adja meg a szót. Az ügyrendi javaslatról, észrevételről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel azonnal határoz.

(4) Amennyiben a polgármester megállapítja, hogy a hozzászólás nem azonnali döntést igénylő ügyrendi javaslat, észrevétel, a képviselőtől megvonja a szót. Ez esetben vitának helye nincs.

14. §

Kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntés-előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás. A kérdést írásban az ülést megelőzően legalább öt nappal a jegyzőnél kell benyújtani. A kérdésre az ülésen vagy a soron következő ülésen, de legkésőbb 30 napon belül írásban érdemi választ kell adni. Kérdés esetében a képviselő-testület az adott válasz elfogadásáról nem dönt.

15. §

(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:

a) rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testület üléséhez méltatlan, az ülést zavaró magatartást tanúsít,

b) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy akinek a hozzászólása másokat sértő,

c) a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonhatja a szót, amelynek következményeként az illető személy ugyanazon napirendi pont tárgyalásánál nem szólalhat fel,

d) az ülést általa meghatározott időre felfüggeszti, ha olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi.

(2) A hallgatóság tetszését vagy nemtetszését nem nyilváníthatja ki.

(3) Ha a polgármester szünetet rendel el, a tanácskozás nem folytatható. Szünetet kell elrendelni abban az esetben is, ha azt bármelyik képviselő indítványára a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel elfogadja.

4. Döntéshozatal, rendeletalkotás

16. §

(1) Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges:

a) kitüntetések, elismerő címek adományozásához,

b) titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,

c) helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező.

(2) Az alternatívákat tartalmazó döntési javaslatok esetében, ha bármelyik javaslat a szavazás során megkapta a szükséges többséget, nem kell szavazásra bocsátani a többi javaslatot.

(3) Ha a szavazás tárgya vagy eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik települési képviselő kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.

17. §

(1) A szavazás történhet:

a) kézfelemeléssel történő nyílt szavazással,

b) kézfelemeléssel történő nyílt szavazással,

(2) A képviselő-testület név szerinti szavazást a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban Mötv.) meghatározott ügyek kivételével az ülésen elhangzott indítvány esetén a tárgyalt napirendhez kapcsolódva bármely ügyben elrendelhet.

(3) Név szerinti szavazás „igennel”, vagy „nemmel” és „tartózkodással” történhet. A képviselők a polgármester felkérésére személyesen, élő szóval közlik szavazatukat, amelyet a jegyző a képviselő neve mellett rögzít.

18. §

(1) A titkos szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyzőnek kell biztosítani.

(2) A titkos szavazás szavazólapon, szavazóurna igénybevételével történik. Lebonyolítása az alakuló ülésen létrehozott Szavazatszámláló Bizottság, ezt követően pedig a Pénzügyi, Ügyrendi és Településfejlesztési Bizottság feladata.

(3) A titkos szavazásról külön szavazási jegyzőkönyv készül, ami tartalmazza a szavazás eredményét. A jegyzőkönyvet a bizottság tagjai aláírják.

19. §

Az Mötv. 68. § (1) bekezdésében rögzített ismételt tárgyalás kezdeményezését a polgármester a jegyzőnél nyújthatja be.

20. §

(1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetnek:

a) polgármester,

b) jegyző,

c) önkormányzati képviselő,

d) a Képviselő-testület bizottsága.

(2) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani, a rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület a soron következő ülésén dönt.

21. §

(1) A rendelet-tervezetet a Polgármesteri Hivatal készíti el és társadalmi egyeztetés céljából az Önkormányzat honlapján közzéteszi. Megbízható az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, vagy külső szakértő.

(2) A társadalmi egyeztetés keretében az állampolgárok, a nem állami és nem önkormányzati szervek, szervezetek (továbbiakban: véleményezésre jogosultak) a rendelet-tervezettel kapcsolatosan véleményt nyilváníthatnak a elektronikus levélcímen, vagy írásban. A véleménynyilvánításra nyitva álló határidő nem lehet kevesebb öt napnál.

(3) A véleményezésre jogosultak széles körét érintő rendelet-tervezettel kapcsolatos vélemények megismerése érdekében a Képviselő-testület lakossági fórumot szervezhet.

(4) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani

(5) A beérkezett véleményekről a jegyző tájékoztatja a képviselő-testületet és javaslatot tesz a rendelet-tervezet esetleges módosítására.

22. §

(1) A jegyző köteles a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban tartani.

(2) Az önkormányzati rendeletek a döntést követően 5 munkanapon belül, kivételes és sürgős esetben 1 munkanapon belül elkészítésre és kihirdetésre kerülnek. A rendeletek kihirdetésének helyben szokásos módja a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és a község honlapján történő közzététele. Kihirdetni csak a polgármester és a jegyző által aláírt rendeletet lehet.

(3) A jegyző gondoskodik arról, hogy az Önkormányzat rendeleteiről a község lakossága, az érintett szervek és személyek tudomást szerezzenek.

23. §

(1) A testületi határozatokról a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet és felelős a határozatok írásba foglalásáért és kiadásáért. A határozatot tartalmazó jegyzőkönyvi kivonatot a jegyzőkönyv vezetője hitelesíti.

(2) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészültét követő 8 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek, továbbá azoknak, akikre nézve rendelkezést tartalmaz.

24. §

A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, alakszerű határozat meghozatala nélkül dönt:

a) a napirend meghatározásáról,

b) az ügyrendi kérdésekről,

c) a tájékoztató jellegű anyagok tudomásulvételéről,

d) a rendelet-tervezet, vagy a határozati javaslat módosítására, kiegészítésére tett indítványokról.

5. A jegyzőkönyv

25. §

(1) A jegyzőkönyv a Mötv. 52. § (1) bekezdésben foglaltakon kívül tartalmazza az előterjesztésre „nem”-mel szavazó nevét, ha azt kéri.

(2) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) a meghívó

b) a jelenléti ív

c) az előterjesztések

d) titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv.

6. Közmeghallgatás, lakossági fórum

26. §

(1) A közmeghallgatáson az állampolgárok, és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű ügyben kérdést tehetnek fel, javaslatot tehetnek. A felszólás időtartama személyenként legfeljebb három perc.

(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és az Önkormányzat honlapján kell tájékoztatást adni a fórum előtt legalább öt nappal.

(3) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal kell válaszolni. A megválaszolatlanul maradt kérdést, kezdeményezést, javaslatot a tárgy szerint illetékes bizottság, vagy a jegyző a képviselő-testület által meghatározott határidőig megvizsgálja, annak eredményéről a következő ülésen tájékoztatást ad és a kérdés feltevőjét is tájékoztatja.

(4) A közmeghallgatáson elhangzott, nem a képviselő-testületet és szerveit érintő feladat- és hatáskörbe tartozó kérdéseket, észrevételeket haladéktalanul továbbítani kell a hatáskörrel rendelkező illetékes szervhez.

27. §

A polgármester a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében lakossági fórumot hívhat össze. A lakossági fórumra a 25. § (2)-(4) bekezdésekben meghatározottakat értelemszerűen alkalmazni kell.

7. A képviselő-testületi tagok jogai és kötelezettségei

28. §

(1) Az önkormányzati képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.

(2) A képviselőt a polgármester, a jegyző, az önkormányzat fenntartásában levő intézmények vezetői munkaidő alatt soron kívül kötelesek fogadni és az általa előadott közérdekű ügyben érdemi választ adni.

(3) A képviselő köteles:

a) a tudomására jutott állami szolgálati, üzleti és magán titkot megőrizni,

b) rendszeres kapcsolatot tartani a község polgáraival és a közmeghallgatáson tájékoztatást nyújtani képviselői tevékenységéről,

c) írásban vagy szóban bejelenteni a jegyzőnek, ha a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy ha egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,

d) az önkormányzat honlapján a testületi anyagokat tartalmazó felületre belépni és azokat onnan letölteni,

e) a Képviselő-testületi vagy bizottsági felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében,

f) közéleti szerepéhez és esküjéhez méltó módon viselkedni,

g) személyes érintettségére vonatkozó bejelentést tenni.

(4) Az Mötv.-ben, illetve e rendeletben meghatározott kötelezettségeit megszegő képviselő tiszteletdíját a képviselő-testület a Pénzügyi, Ügyrendi és Településfejlesztési Bizottság előterjesztése alapján 1 hóra megvonhatja.

(5) A (3) bekezdés g) pontját megszegő képviselő 1 havi tiszteletdíját a képviselő-testület a jegyző előterjesztése alapján megvonja.

8. A képviselő-testület bizottságai

29. §

(1) A képviselő-testület négy fős (három fő testületi tag, egy fő nem testületi tag) Pénzügyi, Ügyrendi és Településfejlesztési Bizottságot és három fős (két fő testületi tag, egy fő nem testületi tag) Szociális és Egészségügyi Bizottságot hoz létre.

(2) A bizottságok elnökből, alelnökből és tagokból állnak.

(3) A bizottság elnöke és alelnöke csak önkormányzati képviselő lehet.

(4) A bizottság elnökét távollétében az alelnök teljes jogkörrel helyettesíti.

(5) A bizottságok személyi összetételét az e rendelet 4. függeléke tartalmazza.

30. §

A Pénzügyi, Ügyrendi és Településfejlesztési Bizottság:

a) megtárgyalja és véleményezi az önkormányzat vagyonát, gazdálkodását érintő rendelet-tervezeteket és előterjesztéseket,

b) kivizsgálja az összeférhetetlenségi, méltatlansági és a vagyonnyilatkozat-tétellel kapcsolatos bejelentéseket és a határozati javaslatát a képviselő-testület elé terjeszti,

c) figyelemmel kíséri az önkormányzati rendeletek hatályosulását,

d) javaslatot tesz az Önkormányzat településfejlesztési koncepciójára,

e) közreműködik a településfejlesztési eszközök kidolgozásában,

f) javaslatot tesz közmű fejlesztésekre,

g) figyelemmel kíséri a település forgalmi rendjét, a helyi közlekedés alakulását.

31. §

A Szociális és Egészségügyi Bizottság:

a) átruházott hatáskörben dönt:

aa) rendkívüli települési támogatásról,

ab) oktatási intézmények étkezési térítési díjkedvezmény kérelmekről,

ac) a szociális tűzifa kérelmekről,

b) megtárgyalja és véleményezi a szociális ellátásokat tartalmazó rendelet-tervezeteket és előterjesztéseket.

32. §

(1) A bizottságok elnökei a ciklus folyamán egy alkalommal beszámolnak a képviselő-testületnek a megválasztásuk óta végzett tevékenységükről.

(2) A képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat értelemszerűen a bizottságok működésére is alkalmazni kell.

(3) A képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagja az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. § (3) bekezdésének eb) pontja alapján vagyonnyilatkozatot tesz.

33. §

A képviselői vagyonnyilatkozatot a képviselő-testület Pénzügyi, Ügyrendi és Településfejlesztési Bizottsága tartja nyilván és ellenőrzi, gondoskodik annak megőrzéséről, kezeléséről és visszaadásáról az erre vonatkozó szabályzatban foglaltak szerint.

9. A polgármester, az alpolgármester

34. §

(1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármestert a hivatali gépjármű tekintetében személyi használati jog illeti meg.

(3) A polgármester távolléte (szabadság, betegség, kiküldetés) esetén köteles a jegyzőt tájékoztatni.

35. §

A polgármester

a) az Mötv. 68. § (2) bekezdésében meghatározottak szerint dönt önkormányzati pályázatok beadásáról,

b) dönt az Önkormányzat szabad pénzeszközei terhére tőkegarantált befektetési jegyek megvásárlásáról és a megvásárolt befektetési jegyek visszaváltásról.

36. §

A polgármester átruházott hatáskörben dönt:

a) soron kívüli önkormányzati segélykérelemről,

b) általános tartalék felhasználásáról,

c) az első lakáshoz jutók önkormányzati támogatása erejéig bejegyzett jelzálogjog törlése iránti engedély kiadásáról,

d) a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátásokról (étkeztetés, házi segítség-nyújtás) és a személyi térítési díj megállapításáról,

e) Bursa Hungarica ösztöndíjpályázathoz történő csatlakozásról, a pályázatok elbírálásáról,

f) a filmforgatás célú közterület használatról szóló hatósági szerződés jóváhagyásáról,

g) gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről,

h) a közterületek rendeltetésétől eltérő használatról.

37. §

(1) A képviselő-testület - a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel - tagjai közül egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester munkamegosztásának kialakítása, konkrét feladatainak meghatározása a polgármester jogkörébe tartozik.

10. A Polgármesteri Hivatal

38. §

(1) A képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre „Sajószögedi Polgármesteri Hivatal” elnevezéssel, 3599 Sajószöged Ady Endre út 71. székhellyel. A Polgármesteri Hivatal a képviselő-testület által elfogadott Szervezeti és Működési Szabályzat szerint működik.

(2) A Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát e rendelet 5. függeléke tartalmazza.

11. A jegyző

39. §

A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós távolléte esetén a jegyzői feladatokat legfeljebb hat hónapra az anyakönyvvezető látja el.

40. §

A jegyző:

a) az Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátása, e körben:

aa) előkészíti, koordinálja, és ellenőrzi a bizottságok és a képviselő-testület elé kerülő előterjesztések törvényességét,

ab) megszervezi a képviselő-testület, a bizottságok ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

ac) tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testület és a bizottságok ülésein és köteles jelezni, ha a döntéshozatalnál vagy a működésük során jogszabálysértést észlel,

ad) intézkedést kezdeményez a törvénysértések megszüntetésére,

ae) gondoskodik a képviselő-testületi és a bizottsági ülések jegyzőkönyveinek elkészíttetéséről és a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal részére való megküldéséről,

af) tájékoztatja a képviselő-testületet az Önkormányzatot érintő új jogszabályokról,

b) a Polgármesteri Hivatal vezetésére irányuló tevékenysége keretében:

ba) elemzi, értékeli, ellenőrzi a Polgármesteri Hivatal döntés-előkészítő, a végrehajtást szervező tevékenységét,

bb) előkészíti a Polgármesteri Hivatal működési rendjéhez kapcsolódó, a köztisztviselők munkakörülményeit érintő szabályzatokat,

bc) biztosítja a Polgármesteri Hivatal működési rendjét és fegyelmét.

c) az Önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatban ellátja a jogszabályokban számára meghatározott feladatokat.

d) átruházott hatáskörben dönt:

da) települési támogatásról,

db) szemétszállítási díjkedvezmény/mentesség iránti kérelmekről,

dc) az Mötv. 19. § b) pontjában meghatározottakról a polgármester vonatkozásában, a jutalom megállapítása kivételével.

dd) a házszámok megállapításáról,

de) a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 46. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározottakról, a 34. § (2) és (5) bekezdések kivételével.

12. Az Önkormányzat gazdálkodása, költségvetése, vagyona

41. §

(1) A képviselő-testület meghatározza gazdasági programját és költségvetéséről évente rendeletet alkot.

(2) Az Önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes vagyontárgyak körét a 2/2004.(I.29.) önkormányzati rendelet tartalmazza.

42. §

Az Önkormányzat belső ellenőrzési feladatainak ellátása eseti megbízás alapján történik.

13. Záró rendelkezések

43. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 3/2018.(II.05.) önkormányzati rendelet.

Sajószöged, 2024. október 11.

dr. Gulyás Mihály dr. Boros István polgármester címzetes főjegyző

Kihirdetési záradék:

Kihirdetve: 2024. október 11.

Sajószöged, 2024. október 11.

címzetes főjegyző