Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testületének
11/2014.(X.31.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület és szervei
szervezeti és működési szabályzatáról
(SzMSz)
Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53.§ (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörébe eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1.§ (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Sajószöged Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Székhelye: 3599 Sajószöged Ady Endre út 71.
(3) Működés területe: Sajószöged község közigazgatási területe.
(4) Sajószöged község főbb adatait az SzMSz 1. függeléke tartalmazza.
(5) Honlapjának elérhetősége: sajoszoged.hu, e-mail címe: sajoszoged_kukac_gmail_pont_com
2.§ Az Önkormányzat hivatalos pecsétje:
(1) „Sajószöged Község Önkormányzata” feliratú körbélyegző, középen a Magyarország címerével.
(2) Az Önkormányzat hivatalos jelképei: Sajószöged község címere, zászlója melyek leírását, valamint azok használatát az Önkormányzat 5/1993.(IV. 27.) önkormányzati rendelete szabályozza.
(3)Az Önkormányzat által alapított kitüntetéseket, díjakat a képviselő-testület 9/2010.(V.27.) önkormányzati rendelete tartalmazza.
(4) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.
(5) A képviselő-testület tagjainak nevét és lakcímét, telefon és e-mail elérhetőségüket az SzMSz 2. függeléke tartalmazza.
2. Az Önkormányzat feladat- és hatásköre
3.§ (1) Az Önkormányzat a kötelező feladat- és hatáskörein túl, költségvetésében meghatározottak
szerint biztosítja:
a településen működő civil szervezetek – pályáztatási eljárás keretében történő – anyagi
támogatását,
a községben lakó fiatal házasok első lakása megszerzésének támogatását a 3/2001.(I.31.) önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek szerint,
ingyenes közérdekű kiadvány időszakonként történő megjelentetését, évfolyamonként
történő lefűzését és öt évenkénti bekötését a községtörténeti munkák feldolgozásának elősegítése érdekében.
(2)4 Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását az SzMSz 3. függeléke tartalmazza.
3. A Képviselő-testület működésének szabályai
4.§ (1) A képviselő-testület alakuló, munkaterv szerinti rendes és rendkívüli ülést, valamint
közmeghallgatást tart.
(2) Az alakuló ülésen kell dönteni az alpolgármester választásáról, a polgármester illetményéről, az alpolgármester tiszteletdíjáról és a képviselők tiszteletdíjáról.
(3) A képviselő-testület az alakuló ülésen az alpolgármester választásának titkos szavazással történő lebonyolításához a tagjai sorából 2 fős szavazatszámláló bizottságot választ.
5.§ (1) A képviselő-testület munkaterv alapján ülésezik, a rendes ülések kezdési időpontja 09:00 óra, helye a Polgármesteri Hivatal házasságkötő terme.
(2) A határidőhöz kötött, illetve fontos és halaszthatatlan napirend megtárgyalására a polgármester
rendkívüli képviselő-testületi ülést hívhat össze.
6.§(1) A képviselő-testület nyilvános üléséről kép- és hangfelvétel készül.
Az ülésen megjelent hallgatóság a részükre kijelölt helyen foglalhat helyet. A képviselő-testület esetenként – vita nélkül –egyszerű szótöbbséggel dönt arról, hogy az ülésen megjelent állampolgároknak hozzászólási jogot ad-e, amelynek időtartama maximum 3 perc lehet.
7.§ (1) A képviselő-testület munkatervét a polgármester irányításával a jegyző állítja össze és a
polgármester terjeszti jóváhagyás végett a képviselő-testület elé.
(2) Az I. féléves munkatervet tárgy év január havi, a II. féléves munkatervet augusztus havi ülésén
hagyja jóvá a képviselő-testület.
(3) A munkaterv összeállításánál figyelembe kell venni a lakossági fórumokon elhangzott
javaslatokat, észrevételeket és elfogadása előtt javaslatot kell kérni:
a képviselő-testületi tagoktól,
a képviselő-testület bizottságaitól,
az önkormányzati intézmények vezetőitől.
(4) A munkaterv tartalmazza:
az ülések tervezett időpontját, napirendjét és ezek előterjesztőit,
a közmeghallgatás időpontját
a napirendhez meghívandókat,
az egyéb szervezési feladatokat.
4Módosította az 10/2015.(VIII.31.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2015.09.01-től.
(5) A jegyző gondoskodik arról, hogy a munkaterv a község polgárai számára megismerhető
legyen. A munkatervet közzé kell tenni a Művelődési Ház és Könyvtárban, az Önkormányzat faliújságján és honlapján is.
8.§ (1) A képviselő-testület ülésére a testület tagjainak és a meghívottaknak írásbeli meghívót kell kézbesíteni.
(2) Az ülés meghívóját olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők és a meghívottak az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.
(3) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét és időpontját,
b) a javasolt napirendi pontokat,
c) a napirendek előterjesztőit.
(4)A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a képviselőket
b) a jegyzőt,
c) mindazon személyeket, akiknek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő tárgyalásához elengedhetetlenül szükséges és erre az előterjesztő javaslatot tett.
(5) A meghívót ki kell függeszteni a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és közzé kell tenni az Önkormányzat honlapján.
9.§ (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, továbbá a képviselő-testület tagja, vagy bizottsága által előzetesen javasolt rendelet- és határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) Az előterjesztés szóban is benyújtható, de a rendelet- és határozat-tervezetet a testületi ülés megkezdése előtt írásban ki kell osztani a képviselőknek.
(3) Az előterjesztéseket elektronikus formában kell a meghívottak e-mail címére kézbesíteni.
(4) A bizottság nem képviselő tagjai részére az őket érintő előterjesztések – amennyiben internetes hozzáféréssel rendelkeznek – a (2) bekezdés szerint kerülnek kézbesítésre, ennek hiányában hagyományos módon (írásban) történik a kézbesítés.
(5) Az előterjesztéseknek tartalmaznia kell:
a) a tárgy pontos meghatározását,
b) az előterjesztők, elkészítők pontos megnevezését,
c) utalást arra, hogy a képviselő-testület foglalkozott-e korábban a tárgykörrel, ha igen, milyen döntést hozott és milyen eredménnyel történt meg annak végrehajtása,
d) azokat a körülményeket, összefüggéseket, amelyek a döntési javaslat elfogadását indokolják,
e) az eltérő vélemények megjelölését és annak indokait.
(6) Az előterjesztést a munkatervben megjelölt időpont figyelembe vételével legalább az ülést megelőző 6 munkanappal korábban kell leadni a polgármesternek, vagy a jegyzőnek. A határidő alól fontos közérdekből, vagy méltányolható egyéb okból – a polgármester előzetes engedélyével - lehet eltérni.
(7) Az előterjesztésnek mindenkor lényegre törőnek, konkrétnak és tömörnek kell lennie. Az előterjesztéseket a feladatkörükben érintett bizottságoknak előzetes megvitatásra ki kell adni.
10.§ (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása vagy távolléte esetén az alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti. Az ülés vezetőjének munkáját a jegyző segíti.
(2) A polgármester megnyitja az ülést és megállapítja a határozatképességet. A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen legalább 4 települési képviselő jelen van. A határozatképesség biztosítása érdekében a polgármester 20 percet meg nem haladó várakozási időt rendelhet el.
(3) A polgármester a határozatképességet az ülés alatt folyamatosan figyelemmel kíséri és a határozatképtelenség bekövetkeztekor az ülést félbeszakítja. Amennyiben a határozatképesség rövid idő alatt ismét biztosítható, úgy a polgármester tárgyalási szünetet rendel el.
(4) A határozatképtelenség vagy bármely egyéb ok miatt félbeszakított ülést 15 napon belül újból össze kell hívni, melynek napirendjén új napirendi pontok is szerepelhetnek.
11.§ (1) A polgármester az ülés megnyitása után előterjeszti a meghívóban szereplő – tárgyalási sorrendet is tartalmazó – napirendi javaslatokat. Az ülés napirendjének végleges megállapítása előtt a képviselő-testület bármely tagja ügyrendi javaslatként kezdeményezheti a meghívóban nem szereplő javaslatok napirendre vételét, vagy a napirendi pont tárgyalásának elhalasztását (sürgősségi indítvány). A javaslatról a képviselő-testület - vita nélkül - minősített többséggel dönt. Ezt követően kerül sor a végleges napirend elfogadására.
A napirendi pontok tárgyalási sorrendjétől ügyrendi javaslatra el lehet térni.
12.§ (1) A polgármester a napirendi pontok tárgyalása során minden előterjesztés felett külön nyit vitát, de az egyes napirendi pontok összevont tárgyalását is javasolhatja.
Tájékoztató jellegű napirend esetében általában nincs vita. Vitát kell nyitni a polgármester, vagy legalább két képviselő javaslatára.
A vitát megelőzően a napirend előadója az írásos előterjesztéshez szóbeli kiegészítést tehet. A napirendi pont előadójának kiegészítését követően a bizottságok véleményét kell meghallgatni, ha tárgyalták az előterjesztést.
A napirend előadója a vita megkezdése előtt módosíthatja, kiegészítheti a döntési javaslatot, ez esetben a módosított, kiegészített döntési javaslat eredeti javaslatnak minősül.
Az előadóhoz és a szakértőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal rendelkezők kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt választ kell adni.
A hozzászólás joga a jelentkezés sorrendjében a képviselő-testületi tagokat, majd a tanácskozási joggal rendelkezőket illeti meg.
A napirend előadója a szavazás megkezdése előtt javasolhatja az előterjesztés napirendről történő levételét. A javaslatról a testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.
A vita lezárására a képviselő-testület tagja javaslatot tehet, melyről a testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz. Amennyiben további hozzászólás nincs, a polgármester a vitát lezárja.
13.§ (1) A tárgyalt napirendi pontot érintően bármikor szót kérhetnek és ügyrendi észrevételt, javaslatot tehetnek a képviselő-testület tagjai és a jegyző.
Az ügyrendi javaslat, az észrevétel a testületi ülés vezetésével, rendjével, a szavazás módjával, a vita lezárásával összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozhat.
Az ügyrendi javaslat, észrevétel előterjesztőjének a polgármester elsőbbséggel adja meg a szót. Az ügyrendi javaslatról, észrevételről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel azonnal határoz.
Amennyiben a polgármester megállapítja, hogy a hozzászólás nem azonnali döntést igénylő ügyrendi javaslat, észrevétel, a képviselőtől megvonja a szót. Ez esetben vitának helye nincs.
14.§ (1) Kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntés-előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás. A kérdésre az ülésen vagy azt követően legkésőbb 30 napon belül írásban érdemi választ kell adni. Kérdés esetében a képviselő-testület az adott válasz elfogadásáról nem dönt.
Az interpelláció olyan felvilágosítás kérés, amelynek tárgya szoros kapcsolatban áll a képviselő-testület hatáskörének ellátásával, illetőleg az valamely szervének, intézményének feladat- és hatáskörét érinti.
Az interpellációt a testületi ülésen kell megválaszolni, ha azt a címzett az ülés előtt legalább 3 munkanappal írásban megkapta.
Amennyiben a (3) bekezdésben írt határidőn túl, vagy az ülésen nyújtanak be interpellációt, az érintettnek csak abban az esetben kell a testületi ülésen választ adni, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel, ellenkező esetben a (6) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni
Az ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról – ha az interpelláló nem fogadta azt el – a képviselő nyilatkozata után a képviselő-testület határoz. Ha a képviselő-testület a választ nem fogadja el, úgy külön napirendben folytatott vitában dönt a szükséges intézkedésről. Az interpelláció kivizsgálásában való részvételt fel kell ajánlani az interpelláló képviselőnek.
A bonyolult, vizsgálatot igénylő ügyben interpellálónak az ülést követő 30 napon belül írásban kell választ adni. Az interpellálónak megküldött válasz másolatát valamennyi testületi tagnak meg kell küldeni.
Az interpellációkról a jegyző – a Hivatal útján - rendszeres és folyamatos nyilvántartást vezet.
15.§ (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testület üléséhez méltatlan, az ülést zavaró magatartást tanúsít,
figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy akinek a hozzászólása másokat sértő,
a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonhatja a szót, amelynek következményeként az illető személy ugyanazon napirendi pont tárgyalásánál nem szólalhat fel,
az ülést általa meghatározott időre felfüggeszti, ha olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi.
A hallgatóság tetszését vagy nemtetszését nem nyilváníthatja ki.
Ha a polgármester szünetet rendel el, a tanácskozás nem folytatható. Szünetet kell elrendelni abban az esetben is, ha azt bármelyik képviselő indítványára a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel elfogadja.
4. Döntéshozatal, rendeletalkotás
16.§ (1) Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges:
a) kitüntetések, elismerő címek adományozásához,
b) titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,
c) helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező.
Szavazategyenlőség esetén a polgármester ismételt szavazásra teszi fel a kérdést. Amennyiben a szavazategyenlőség továbbra is fennáll, szünetet rendel el. Ha érvényes döntés nem születik, az előterjesztést a soron következő ülésen ismételten napirendre tűzi.
Az alternatívákat tartalmazó döntési javaslatok esetében, ha bármelyik javaslat a szavazás során megkapta a szükséges többséget, nem kell szavazásra bocsátani a többi javaslatot.
Ha a szavazás tárgya vagy eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik települési képviselő kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.
17.§ (1) A szavazás történhet:
a) kézfelemeléssel történő nyílt szavazással
b) titkos szavazással.
(2) 4 fő képviselő indítványára név szerinti szavazást kell elrendelni. Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazást tartani nem lehet.
(3) Név szerinti szavazás „igennel”, vagy „nemmel” és „tartózkodással” történhet. A képviselők a polgármester felkérésére személyesen, élő szóval közlik szavazatukat, amelyet a jegyző a képviselő neve mellett rögzít.
18.§ (1) A titkos szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyzőnek kell biztosítani.
(2) A titkos szavazás szavazólapon, szavazóurna igénybevételével történik. Lebonyolítása az alakuló ülésen létrehozott Szavazatszámláló Bizottság, ezt követően pedig a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság feladata.
19.§ (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetnek:
a települési képviselők,
a képviselő-testület bizottsága,
c) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző,
d) a helyi társadalmi és civil szervezetek vezető testülete,
e) sajószögedi választópolgárok.
(2) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani, a rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület a soron következő ülésén dönt.
20.§(1) A rendelet-tervezetet a polgármesteri hivatal készíti el és társadalmi egyeztetés céljából az Önkormányzat honlapján közzéteszi. Megbízható az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, vagy külső szakértő.
(2) A társadalmi egyeztetés keretében az állampolgárok, a nem állami és nem önkormányzati szervek, szervezetek (továbbiakban: véleményezésre jogosultak) a rendelet-tervezettel kapcsolatosan véleményt nyilváníthatnak a sajoszoged_kukac_gmail_pont_com">sajoszoged_kukac_gmail_pont_com elektronikus levélcímen, vagy írásban. A véleménynyilvánításra nyitva álló határidő nem lehet kevesebb 8 napnál.
(3) A véleményezésre jogosultak széles körét érintő rendelet-tervezettel kapcsolatos vélemények
megismerése érdekében a Képviselő-testület lakossági fórumot szervezhet.
(4) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
a) a költségvetésről szóló,
b) a helyi adókról szóló,
c) a költségvetés végrehajtásáról szóló,
d) az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló
önkormányzati rendelet-tervezetet, valamint
e) az önkormányzati rendeletet módosító rendelet-tervezetet, ha a módosítás
magasabb szintű jogszabály rendelkezése miatt szükséges.
(5) A beérkezett véleményekről a jegyző tájékoztatja a képviselő-testületet és javaslatot tesz a
rendelet-tervezet esetleges módosítására.
21.§ (1) A képviselő-testület rendeletének megjelölése:
„Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testületének …./… év (…hó … nap) önkormányzati rendelete………………………………(ról/ről) (a rendelet címe)”
(2) Az Önkormányzat rendeleteit évenként folyamatos növekvő arab számmal és évszámmal, a kihirdetés hónapjának és napjának feltüntetésével kell jelölni, továbbá meg kell határozni a rendelet címét.
(3) Az önkormányzati rendelet hiteles szövegének a rendeletet elfogadó képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve mellékleteként kezelt rendelet szövegét kell tekinteni.
(4) A jegyző köteles a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban tartani.
(5) Az önkormányzati rendeletek a döntést követően 5 munkanapon belül, kivételes és sürgős esetben 1 munkanapon belül elkészítésre és kihirdetésre kerülnek. A rendeletek kihirdetésének helyben szokásos módja a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztése. Kihirdetni csak a polgármester és a jegyző által aláírt rendeletet lehet.
(6) A jegyző gondoskodik arról, hogy az Önkormányzat rendeleteiről a község lakossága, az érintett szervek és személyek tudomást szerezzenek.
(7) A kihirdetett rendeletek egy példányát a Művelődési Ház és Könyvtár részére meg kell küldeni és Sajószöged község honlapján (sajoszoged.hu) közzé kell tenni a jegyzőkönyv elkészültét követő 15 napon belül.
22.§ (1) A testület határozatainak megjelölése:
„Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testületének …./…év (… hó…nap) határozata
……………………………….. (tárgya)”.
(2) A képviselő-testület határozatait évenként folyamatos arab sorszámozással és évszámmal kell ellátni.
A testületi határozatokról a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet és felelős a határozatok írásba foglalásáért és kiadásáért. A határozatot tartalmazó jegyzőkönyvi kivonatot a jegyzőkönyv vezetője hitelesíti.
A határozatokat a jegyzőkönyv elkészültét követő 8 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek, továbbá azoknak, akikre nézve rendelkezést tartalmaz.
23.§ A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, alakszerű határozat meghozatala nélkül dönt:
a napirend meghatározásáról,
az ügyrendi kérdésekről,
a tájékoztató jellegű anyagok tudomásulvételéről,
a képviselő interpellációjára adott válasz elfogadásáról,
a rendelet-tervezet, vagy a határozati javaslat módosítására, kiegészítésére tett indítványokról.
5. A jegyzőkönyv
24.§ A jegyzőkönyv a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény
(a továbbiakban: Mötv.) 52.§ (1) bekezdésben foglaltakon kívül tartalmazza az előterjesztésre
„nem”-mel szavazó nevét, ha azt kéri.
6. Lakossági fórumok
25.§ (1) A közmeghallgatáson az állampolgárok, társadalmi és civil szervezetek képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testületnek, az egyes képviselőknek, a polgármesternek, az alpolgármesternek kérdést tehetnek fel, illetve közérdekű javaslatot tesznek.
A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal kell válaszolni. A megválaszolatlanul maradt kérdést, kezdeményezést, javaslatot a tárgy szerint illetékes bizottság, vagy a jegyző a képviselő-testület által meghatározott határidőig megvizsgálja, annak eredményéről a következő ülésen tájékoztatást ad és a kérdés feltevőjét is tájékoztatja.
A közmeghallgatáson elhangzott, nem a képviselő-testületet és szerveit érintő feladat- és hatáskörbe tartozó kérdéseket, észrevételeket haladéktalanul továbbítani kell a hatáskörrel rendelkező illetékes szervhez.
(4)A Sajószögeden működő civil szervezeteket az SzMSz. 4. függeléke tartalmazza.
7. A képviselő-testületi tagok jogai és kötelezettségei
26.§ (1) Minden Önkormányzat képviselő jogai és kötelezettségei azonosak.
A képviselő köteles:
a tudomására jutott szolgálati és hivatali titkot megőrizni,
rendszeres kapcsolatot tartani a község polgáraival és a közmeghallgatáson tájékoztatást nyújtani képviselői tevékenységéről,
írásban vagy szóban bejelenteni a jegyzőnek, ha a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy ha egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,
a Képviselő-testületi vagy bizottsági felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
közéleti szerepéhez és esküjéhez méltó módon viselkedni,
f) személyes érintettségére vonatkozó bejelentést tenni.
(3) Az Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő képviselő tiszteletdíját a képviselő-
testület a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság előterjesztése alapján 1-3 hóra megvonhatja.
(4) A (2) bekezdés f) pontját megszegő képviselő 1 havi tiszteletdíját a képviselő-testület
megvonja.
8. A képviselő-testület bizottságai
27.§ (1) A képviselő-testület három fős Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságot és négy fős Szociális és Egészségügyi Bizottságot hoz létre.
A bizottságok személyi összetételét az SzMSz 5. függeléke tartalmazza.
A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság:
a) kivizsgálja az összeférhetetlenségi, méltatlansági és a vagyonnyilatkozat-tétellel
kapcsolatos bejelentéseket és a határozati javaslatát a képviselő-testület elé terjeszti,
b) figyelemmel kíséri az önkormányzati rendeletek hatályosulását,
c) megtárgyalja és véleményezi az önkormányzat vagyonát, gazdálkodását érintő rendelet-
tervezeteket és előterjesztéseket.
A Szociális és Egészségügyi Bizottság
a) átruházott hatáskörben dönt:
1aa) rendkívüli települési támogatásról,
3ab)
ac) oktatási intézmények étkezési térítési díjkedvezmény kérelemekről,
ad) a szociális tűzifa kérelmekről,
b) véleményezi és döntésre előkészíti a Bursa Hungarica pályázatokat,
c) megtárgyalja és véleményezi a szociális ellátásokat tartalmazó rendelet-tervezeteket és
előterjesztéseket.
A bizottságok elnökei a ciklus folyamán egy alkalommal beszámolnak a képviselő-testületnek a megválasztásuk óta végzett tevékenységükről.
A képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat értelemszerűen a bizottságok működésére is alkalmazni kell.
1Módosította az 5/2015.(II.27.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2015.03.01-től.
3Hatályon kívül helyezte az 5/2015.(II.27.) önkormányzati rendelet 3.§-a, hatályát veszti: 2015.03.01-én.
(7)6 A képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagja az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3.§ (3) bekezdésének eb) pontja alapján vagyonnyilatkozatot tesz.
28.§ A képviselői vagyonnyilatkozatot a képviselő-testület Pénzügyi és Ügyrendi Bizottsága tartja nyilván és ellenőrzi, gondoskodik annak megőrzéséről, kezeléséről és visszaadásáról az erre vonatkozó szabályzatban foglaltak szerint.
9. A polgármester, az alpolgármester
29.§ A polgármester megbízatását főállásban, kötetlen munkaidőben látja el. Három napot meghaladó tartós távolléte esetén köteles a jegyzőt és az alpolgármestert tájékoztatni.
30.§ (1) A képviselő-testület - a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel - tagjai közül egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) A polgármester átruházott hatáskörben dönt:
a) soron kívüli önkormányzati segélykérelemről,
b) általános tartalék felhasználásáról,
c) az első lakáshoz jutók önkormányzati támogatása erejéig bejegyzett jelzálogjog törlése iránti engedély kiadásáról,
d) a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátásokról (étkeztetés, házi segítség-nyújtás) és a személyi térítési díj megállapításáról,
e) Bursa Hungarica ösztöndíjpályázathoz történő csatlakozásról, a pályázatok elbírálásáról,
f) a filmforgatás célú közterület használatról szóló hatósági szerződés jóváhagyásáról.
(3) A polgármester
a) az Mötv. 68.§ (2) bekezdésében meghatározottak szerint dönt önkormányzati pályázatok
beadásáról
5b) dönt az Önkormányzat szabad pénzeszközei terhére tőkegarantált befektetési jegyek megvásárlásáról és a megvásárolt befektetési jegyek visszaváltásról.
10. A Polgármesteri Hivatal
31.§ (1) A képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre „Sajószöged Polgármesteri Hivatal” elnevezéssel (a továbbiakban: Hivatal), 3599 Sajószöged Ady Endre út 71. székhellyel. A Hivatal a képviselő-testület által elfogadott szervezeti és működési szabályzat szerint működik.
(2) A Hivatal SzMSz-ét e rendelet 6. függeléke tartalmazza.
11. A jegyző
32.§ (1) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós távolléte esetén a jegyzői feladatokat legfeljebb hat hónapra az anyakönyvvezető látja el.
A képviselő-testület hivatalának szervezetét a jegyző vezeti. Az önkormányzati és közigazgatási feladatait a Hivatal bevonásával látja el.
5Módosította az 5/2017.(III.30.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2017.04.01-től.
6Kiegészítette a 6/2017.(V.04.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2017.05.05-től.
33.§ (1) A jegyző:
a) az Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátása, e körben:
aa) előkészíti, koordinálja, és ellenőrzi a bizottságok és a képviselő-testület elé kerülő előterjesztések törvényességét,
ab) megszervezi a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
ac) tanácskozási joggal részt vesz a testület, a bizottságok ülésein és köteles jelezni, ha a döntéshozatalnál vagy a képviselő-testület működése során jogszabálysértést észlel,
ad) intézkedést kezdeményez a törvénysértések megszüntetésére,
ae) gondoskodik a képviselő-testületi és a bizottsági ülések jegyzőkönyveinek elkészíttetéséről és a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal részére való megküldéséről,
af) tájékoztatja a képviselő-testületet az Önkormányzatot érintő új jogszabályokról,
ag) gondoskodik a testületek és a tisztségviselők munkájának segítéséről, a munkájukhoz szükséges feltételek megteremtéséről,
ah) rendszeres kapcsolatot tart azokkal a nem önkormányzati szervekkel, amelyek tevékenységi köre az önkormányzati ügyintézéssel összefügg.
b) a Hivatal vezetésére irányuló tevékenysége keretében:
ba) elemzi, értékeli, ellenőrzi a Hivatal döntés-előkészítő, a végrehajtást szervező tevékenységét,
bc) előkészíti a Hivatal működési rendjéhez kapcsolódó, a köztisztviselők munkakörülményeit érintő szabályzatokat,
bd) biztosítja a Hivatal működési rendjét és fegyelmét.
c) az Önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatban ellátja a jogszabályokban számára
meghatározott feladatokat.
d) átruházott hatáskörben dönt:
2da) települési támogatásról,
db) szemétszállítási díjkedvezmény/mentesség iránti kérelmekről,
dc) az Mötv. 19.§ b) pontjában meghatározottakról a polgármester vonatkozásában.
12. Az Önkormányzat gazdálkodása, költségvetése, vagyona
34.§ (1) A képviselő-testület meghatározza gazdasági programját és költségvetéséről évente rendeletet alkot.
A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik
Az Önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes vagyontárgyak körét a 2/2004.(I.29.) önkormányzati rendelet tartalmazza.
35.§ Az Önkormányzat belső ellenőrzési feladatainak ellátása eseti megbízás alapján történik.
13. Záró rendelkezések
36.§ (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
2Módosította az 5/2015.(II.27.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos 2015.03.01-től.
Hatályát veszti a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2011.(IX.1.) önkormányzati rendelet.
dr. Boros István dr. Gulyás Mihály
címzetes főjegyző polgármester
Kihirdetési záradék:
Kihirdetve: 2014. október 31.
Sajószöged, 2014. október 31.
dr. Boros István
címzetes főjegyző
1. függelék
a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
szóló 11/2014.(X.31.) önkormányzati rendelethez
A település főbb adatai
SAJÓSZÖGED
Területe: belterülete: 125 ha
külterülete: 1.175 ha
zártkert: 61 ha
Összesen: 1.361 ha
Fekvése: Sík fekvésű. Észak felől a belterületi határ a Sajó folyó gátjáig terjed.
A lakosság nagy hányada az iparban dolgozik, mégis tipikus falusias település
A településről az első írásos emlékek 1247. évben keletkeztek.
Határai: Kiscsécs /É-i részen/
Sajóörös /ÉK-i részen/
Tiszaújváros /DK-i részen/
Nemesbikk /D-i részen/
Hejőbába /DNy-i részen/
Szakáld /Ny-i részen/
Nagycsécs /ÉNy-i részen/
Lakossága: 2.211 fő (2014.01.01.)
Alapvető műszaki és humán infrastruktúra:
Lakásállomány: 1.025 db
Belterületi utak hossza: 16 km ennek 100 %-a szilárd burkolatú
Vezetékes ivóvízzel ellátott ingatlanok száma: 1.007 db
Szennyvízhálózatba bekötött ingatlanok száma: 830 db
Vezetékes gázzal ellátott lakások száma: 720 db
Közintézmények:
- Általános Művelődési Központ
2. függelék
a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
szóló11/2014.(X.31.) önkormányzati rendelethez
Települési képviselők névjegyzéke
dr. Gulyás Mihály polgármester Sajószöged, Ady Endre út 8/A.
Tel.sz.: 20/4690-276
e-mail cím: mihalygulyasdr_kukac_gmail_pont_com
Vona Tamás alpolgármester Sajószöged, Vasút út 55.
Tel.sz.: 70/576-8527
e-mail cím: vonatamas_kukac_freemail_pont_hu
Hegyi József képviselő Sajószöged, Ady E. út 20/A.
Tel.sz.: 20/254-1981
e-mail cím: vidia.zenekar_kukac_gmail_pont_com
Okváth Dezsőné képviselő Sajószöged, Széchenyi út 9.
Tel.sz.: 49/342-287
e-mail cím: oj1972_kukac_freemail_pont_hu
Orliczki Frigyes Ferencné képviselő Sajószöged, István út 10.
Tel.sz.: 20/4746-524
e-mail cím: szkbt_kukac_ominet_pont_hu
Tóth Béla képviselő Sajószöged, OVIT Ltp. II. ¼.
Tel.sz.: 70/340-5743
e-mail cím: tothbela6202_kukac_gmail_pont_com
Dr. Wirtz Ferenc képviselő Solymár, Mátyás király utca 117/1.
Tel.sz.: 30/9856-118
e-mail cím: wirtzf_kukac_gmail_pont_hu
3. függelék
a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
szóló 11/2014.(X.31.) önkormányzati rendelethez
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
013360 Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások
016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041236 Országos közfoglalkoztatási program
047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek
063010 Vízügy igazgatása
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
082091 Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
083050 Televízió-műsor szolgáltatása és támogatása
091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben
107051 Szociális étkeztetés
107052 Házi segítségnyújtás
104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások
4. függelék
a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
szóló 11/2014.(X.31.) önkormányzati rendelethez
Alternatív Szakágak Tárháza Egyesület
Borostyán Nyugdíjas Klub
Búzavirág Népdalkör
Dél-Borsodi Jegyzők Egyesülete
Sajószöged Község Testedző Kör
Sajószögedi Polgárőrség
Z-16 Galambász Egyesület
670 éves Sajószöged Községért Alapítvány
5. függelék
a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
szóló 11/2014.(X.31.) önkormányzati rendelethez
Sajószöged Önkormányzat Képviselő-testületének
bizottsági szervezete
1./ Pénzügyi – Ügyrendi Bizottság (3 fő)
Orliczki Frigyes Ferencné elnök
Hegyi József tag
Biri László tag
2./ Szociális és Egészségügyi Bizottság (4 fő)
Dr. Wirtz Ferenc elnök
Okváth Dezsőné tag
Tóth Béla tag
Karaffa Gábor tag
6. függelék
a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
szóló11/2014.(X.31.) önkormányzati rendelethez
SAJÓSZÖGED KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT POLGÁRMESTERI
HIVATALA
SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA
(6. függeléke a Képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2014.(X.31.) önkormányzati rendeletnek)
Készítette:
dr. Boros István címzetes főjegyző
Jóváhagyta:
Sajószöged Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 68/2016.(IX.12.) határozatával
Módosította a 59/2017.(VI.29.) Képviselő-testületi határozat
TARTALOMJEGYZÉK
Sajószöged Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (2) bekezdésében, 67. § b), d) pontjaiban foglaltak alapján, továbbá az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. 10.§ (5) bekezdésében meghatározottak figyelembevételével a Sajószöged Községi Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) Szervezeti és Működési Szabályzatát (a továbbiakban: SZMSZ) az alábbiak szerint hagyja jóvá:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A Polgármesteri Hivatal főbb adatai
Megnevezése:
Sajószöged Községi Önkormányzat Polgármesteri Hivatala
Illetékessége:
Sajószöged község közigazgatási területe
Székhelye:
3599 Sajószöged, Ady E. út 71. szám
Alapítás időpontja: 1990. szeptember 30.
Alapító Okirat kelte (utolsó módosítás): 2015. március 11.
Alapító Okirat hatályos (utolsó módosítás): 2015. március 11.
Alapító Okirat száma (elfogadásáról rendelkező határozat): Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testületének 73/2012.(X. 5.) sz. határozata.
Létrehozásáról rendelkezik:
Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2014. (X.31.) önkormányzati rendelete.
Alapítói jogokkal felruházott irányító szerv neve, székhelye:
Sajószöged Község Önkormányzatának Képviselő-testülete
3599 Sajószöged, Ady E. út 71. szám
Egyéb adatai:
Fizetési számlaszáma: 11734114-15725778
Adószáma: 15348609-2-05
Törzsszáma: 348605
KSH statisztikai számjel: 15348609-8411-325-05
Vezetőjének kinevezési, megbízási, választási rendje:
A jegyző kinevezésének rendje: Sajószöged Község Önkormányzatának polgármestere – pályázat alapján – a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki. A kinevezés határozatlan időre szól.
A költségvetési szerv képviseletére jogosult:
A polgármester és a jegyző, valamint az általuk meghatalmazott személyek.
A hivatal munkatársai a hatáskör jogszabályi címzettjétől kapott eseti felhatalmazás
alapján láthatnak el képviseletet bármely ügyben.
A sajtó és más média előtti képviseletre (nyilatkozattételre) a polgármester és a jegyző jogosultak, illetve az általuk megbízott személy.
A Polgármesteri hivatal jogi képviseletét a jegyző, vagy az általa meghatalmazott személy látja el.
Létszáma:
Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testületének adott évre szóló költségvetési rendelete határozza meg.
Gazdálkodó szervezetek, melyek tekintetében a Polgármesteri Hivatal alapítói, tulajdonosi jogokat gyakorol: -
* Az irányító szerv által a költségvetési szervhez rendelt más költségvetési szervek felsorolása: Sajószöged Általános Művelődési Központ
A Polgármesteri Hivatal jogállása
A Polgármesteri Hivatal a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, valamint a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 28. § (1) bekezdése alapján önálló jogi személy.
A Polgármesteri Hivatal jogszabályban meghatározott közfeladata, szakágazati besorolása
A Polgármesteri Hivatal közfeladata során ellátja az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokat.
Szakágazati besorolása: 841105: Helyi önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi társulások igazgatási tevékenysége
A hivatal az ide vonatkozó szabályozásoknak megfelelően szakmailag előkészíti a képviselő-testület, bizottságok (továbbiakban: testületek) előterjesztéseit, gondoskodik a határozatok végrehajtásáról, ellátja a testületek munkájával kapcsolatos ügyviteli és adminisztrációs feladatokat.
Munkájával elősegíti a testületek, a polgármester, az alpolgármester, a jegyző munkájának eredményességét.
*Beiktatta az 59/2017.(VI.29.) Képviselő-testületi határozat.
Döntésre előkészíti a polgármester és a jegyző önkormányzati, hatósági és vezetői feladatainak ellátásához szükséges ügyeket, szervezi azok végrehajtását.
Ellátja az önkormányzat gazdálkodásával, vagyonának kezelésével kapcsolatos feladatokat.
Önálló hatósági és intézményi felügyeleti jogkörrel rendelkezik.
A közérdekű döntésekről, információkról a lakosságot folyamatosan tájékoztatja.
A Polgármesteri Hivatal alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti megjelölése:
|
kormányzati funkciószám |
kormányzati funkció megnevezése |
1 |
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó általános tevékenysége |
2 |
011220 |
Adó-, vám- és jövedéki igazgatás |
3 |
013210 |
Átfogó tervezési és statisztikai szolgáltatások |
4 |
016010 |
Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek |
5 |
016020 |
Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek |
A Polgármesteri Hivatal foglalkoztatottjaira vonatkozó foglalkoztatási jogviszony(ok) megjelölése
Közhatalmi, irányítási, ellenőrzési, felügyeleti valamint ügyviteli feladatokat ellátó foglalkoztatottjainak jogviszonya köztisztviselői jogviszony, ez esetben a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény rendelkezései az irányadók.
Foglalkoztatottjainak jogviszonya fő szabály szerint köztisztviselői jogviszony, ez esetben a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény rendelkezései az irányadók.
Közszolgáltatási feladatokat ellátó foglalkoztatottjainak jogviszonya lehet közalkalmazotti jogviszony, ez esetben a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény rendelkezései az irányadók.
Egyes foglalkoztatottjainak a jogviszonya lehet munkavállalói jogviszony, akikre nézve a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény rendelkezései az irányadók.
Egyéb foglalkoztatásra irányuló jogviszonyra a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény rendelkezései az irányadók.
A feladatellátást szolgáló vagyon
Sajószöged Községi Önkormányzat tulajdonában lévő Sajószöged, Ady E út 71. sz. alatti 289. hrsz-ú ingatlan, melyet a feladatellátáshoz Sajószöged Községi Önkormányzat Polgármesteri Hivatala kezelésébe és használatába ad.
Sajószöged Községi Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának feladatellátását szolgáló, annak vagyonleltárában nyilvántartott immateriális javak, tárgyi eszközök és készletek.
A vagyon feletti rendelkezési jog
A vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogokat Sajószöged Község Önkormányzata gyakorolja.
A fenti vagyontárgyak feletti kezelői jogokat és kötelezettségeket, valamint a vagyonhasznosítási feladatokat Sajószöged Községi Önkormányzatának Polgármesteri Hivatal látja el Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 2/2004. (I. 29.) rendelete szerint. A vagyon hasznosításából származó bevétel az intézmény feladatainak ellátására fordítható.
A Polgármesteri Hivatal hosszú- és körbélyegzőjének hivatalos szövege
Körbélyegző: Polgármesteri Hivatal Sajószöged
Fejbélyegző: Polgármesteri Hivatal Sajószöged
II.
A POLGÁRMESTERI HIVATAL SZERVEZETI TAGOZÓDÁSA
A Polgármesteri Hivatal szervezeti tagozódását a Képviselő-testület az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatában, a létszámát a költségvetési rendeletében állapítja meg.
Az egységes Polgármesteri Hivatal csoportokra tagozódik.
Szervezeti egységek mellérendeltség viszonyban vannak egymással.
.
A hivatali szervezetben működő csoportok és ügyintézők:
2. 1. Pénzügyi Csoport:
- költségvetési-gazdálkodási ügyintézők
- adóügyi ügyintéző
2. 2. Igazgatási Csoport:
- igazgatásügyi-testületi ügyintéző
- anyakönyvi és szociális ügyintéző
*Beiktatta az 59/2017.(VI.29.) Képviselő-testületi határozat.
III.
A SZERVEZETI TAGOZÓDÁS SZERINTI FŐBB FELADATOK
A Polgármesteri Hivatal alapvető feladata az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátása, a jogszabályok által előírt feladat- és hatáskör gyakorlása.
A Polgármesteri Hivatal feladatait és hatáskörét a mindenkor hatályos, minisztériumi hivatalos kiadványként megjelenő, a helyi önkormányzatok és szerveik feladat- és hatásköréről szóló Hatásköri Jegyzék tartalmazza (kötelező), kiegészítve a helyi képviselő-testület által alkotott rendeletekben, az általa hozott döntésekben megjelenő, valamint az SZMSZ-ben megfogalmazott feladatokkal (önként vállalt).
A szervezeti egységek az SZMSZ-ben foglalt szervezeti tagozódás és feladatmegosztás alapján látják el feladataikat vagy működnek közre az önkormányzati, hivatali feladatok végrehajtásában és végzik kijelölt szervezési, közreműködői, ellenőrzési feladataikat.
Főbb szakmai feladatai:
ellátja a hatáskörébe utalt első fokú adóhatósági, adóigazgatási feladatokat,
ellenőrzi a helyi adók bevallását, befizetését,
kiadja és ellenőrzi az adó- és értékbizonyítványokat, a köztartozásra, a jövedelemre vonatkozó igazolásokat,
behajtja az adókat, az adók módjára behajtandó köztartozásokat,
saját területén végrehajtja a hivatali közigazgatási hatósági határozatokat,
ellátja a tevékenységi köréhez tartozó ügyfélfogadási feladatokat,
a hivatal és az intézmények vonatkozásában felügyeli és segíti a képviselő-testület által elfogadott éves pénzügyi terv végrehajtását,
ellátja a polgármesteri hivatal pénz- és hitelgazdálkodásával kapcsolatos feladatokat,
biztosítja a költségvetési szervek pénzellátását,
elkészíti a kimenő számlákat, a követeléseket behajtja,
nyilvántartja, kezeli a szerződéseket és a szállítási kötelezettségeket,
szervezi a polgármesteri hivatal operatív gazdálkodását, kialakítja számvitelét,
vezeti a pénzforgalmi és főkönyvi nyilvántartásokat,
havi, féléves, háromnegyed éves és éves zárások alapján információt szolgáltat az államháztartás számára,
ellátja a személyi jövedelemadóval kapcsolatos munkáltatói és kifizetői, továbbá az általános forgalmi adóval és egyéb adókkal kapcsolatos adóalanyi feladatokat,
kezeli és nyilvántartja az önkormányzat vagyonát, elkészíti a vagyonleltárt,
ellátja az önkormányzati tulajdonú szolgálati férőhelyek, lakások bevételével és fenntartásával kapcsolatos feladatokat,
kezeli a házipénztárt,
vezeti a tárgyi eszközök nyilvántartását, végzi az ehhez kapcsolódó leltározási feladatokat,
közreműködik a pénzügyi vonatkozású ágazati intézkedések kidolgozásában,
érvényesíti az önkormányzati vagyonnal kapcsolatos tulajdonjogokat, előkészíti a vagyon hasznosításával kapcsolatos döntéseket,
felügyeli az intézmények gazdálkodásának szabályszerűségét,
ellenőrzi az önkormányzat által nyújtott támogatások felhasználásának elszámolását,
közreműködik önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok alapításában, átszervezésében, megszüntetésében,
előkészíti az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal kapcsolatos előterjesztéseket, kiemelt figyelmet fordít az üzleti tervek és az éves beszámoló elkészítésére, az alapdokumentumok, szabályzatok elkészítésére, módosítására, rendelkezéseinek betartására,
bonyolítja a gazdasági társaságokkal kapcsolatos levelezést,
vizsgálja az önkormányzati gazdasági társaságok működését, gazdálkodását abból a szempontból, hogy az megfelel-e a képviselő-testület, mint alapító döntéseinek,
előkészíti az önkormányzat és a gazdasági társaságok által kötendő megállapodásokat,
figyelemmel kíséri a gazdasági társaságokkal kapcsolatos testületi döntések végrehajtását,
koordinálja a gazdasági társaságok közép- és hosszú távú fejlesztési terveinek készítését,
előkészíti az önkormányzati közalapítvány beszámolóját, az alapító okirat szükséges módosítását,
előkészíti és lebonyolítja az önkormányzati beruházásokat,
szervezi és koordinálja a pályázatokkal kapcsolatos hivatali, önkormányzati feladatokat,
figyelemmel kíséri a pályázati lehetőségeket,
javaslatot tesz pályázatok benyújtására,
közreműködik a pályázati dokumentáció összeállításában, benyújtásában,
eredményes pályázat esetén figyelemmel kíséri az elnyert támogatás felhasználását, szükség esetén közreműködik a végrehajtásban, az elszámolás összeállításában, a megvalósítást követő ellenőrzések lefolytatásában.
Általános feladatai:
ellátja a szakterületéhez tartozó döntések előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokat,
testületi és bizottsági munka segítése,
folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzések,
kötelezettségek vállalásához kapcsolódó feladatok ellátása,
az előirányzatok felhasználásához kapcsolódó feladatok ellátása,
a kötelező egyeztetési feladatok teljesítése,
közérdekű bejelentések, panaszok intézése,
pályázatokkal kapcsolatos feladatok ellátása,
a lakossággal, a közérdekű nyilvános adatokkal, közigazgatási szolgáltatásokkal, ügyintézéssel kapcsolatos tájékoztatási feladatok ellátása,
hivatali és csoportra vonatkozó kommunikációs feladatok ellátása,
az ügykezeléssel kapcsolatos feladatok ellátása,
a teljesítménykövetelmények végrehajtása,
a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos feladatok teljesítése,
osztályra vonatkozó munkaértekezletek tartása a meghatározott rend szerint,
az előírt statisztikai jelentések elkészítése és továbbítása,
az adatvédelemhez kapcsolódó szabályok betartása, feladatok teljesítése,
az informatikai rendszerek működéséhez kapcsolódó feladatok ellátása,
a baleset-, tűz- és munkavédelmi feladatok teljesítése,
a hivatalos dokumentumok kezelésének feladatai,
a szakmai ismeretek megszerzése, bővítése, a képzéssel, továbbképzéssel kapcsolatos feladatok teljesítése,
a kiadmányozási feladatok ellátása kijelölés alapján,
tervezési feladatok ellátása a tevékenységi területhez igazodóan,
a feladatok elvégzéséhez kötelezően előírt, illetve a szükséges nyilvántartások vezetése,
egyéb ellenőrzési feladatok ellátása.
Főbb szakmai feladatai:
ellátja a törvényben a jegyző hatáskörébe utalt másodfokú döntések előkészítését,
az önkormányzati működtetői feladatellátás keretében részt vesz az állami és egyházi fenntartásba került köznevelési intézmények működéssel kapcsolatos feladatainak ellenőrzésében,
ellátja a gyermek- és ifjúságvédelemmel, a felnőttvédelemmel, a családvédelemmel, a szociális igazgatással kapcsolatos hatósági feladatokat,
ellenőrzi a szociális intézményekben folyó szakmai munkát, az alap- és nappali ellátást nyújtó intézmények működéséhez szükséges feltételek fennállását,
előkészíti a köznevelési, közművelődési és közgyűjteményi, szociális és egészségügyi intézmények működésével, fenntartásával, irányításával kapcsolatos döntéseket,
ellátja a köznevelési-intézkedési terv elkészítésével, végrehajtásával kapcsolatos feladatokat,
meghirdeti az óvodai felvétellel kapcsolatos időpontokat, feltételeket, valamint az óvodák nyári nyitva tartási rendjét,
az önkormányzati feladatok eredményesebb ellátása érdekében kapcsolatot tart a községben működő civil szervezetekkel,
közreműködik az önkormányzat által fenntartott köznevelési, közművelődési és közgyűjteményi, szociális és egészségügyi intézmények létesítésével, átszervezésével, működésével kapcsolatos hivatali feladatok ellátásában,
közreműködik a nyilvános könyvtári szolgáltatás biztosításával, fenntartásával kapcsolatos helyi közgyűjteményi feladatok ellátásában,
közreműködik a községi szintű köznevelési, kulturális és sportrendezvények előkészítésében, lebonyolításában,
ellátja, koordinálja a partnertelepülésekkel történő kapcsolattartás feladatait,
ellenőrzi az önkormányzati támogatások felhasználásának szabályszerűségét,
ellátja az egészségügyi alapellátás biztosításával kapcsolatos feladatokat, előkészíti az ehhez szükséges megállapodásokat,
szociális rászorultság esetén – szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások keretén belül – a jogosult számára támogatást állapít meg a szociális törvényben és a helyi szociális rendeletben meghatározott feltételek szerint,
ellátja a gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos önkormányzati feladatokat, ennek keretén belül biztosítja a veszélyeztetett kiskorúak pénzbeli és természetbeni ellátását,
összehangolja az intézmények munkáját, segíti azok tevékenységét, figyelemmel kíséri szakmai munkájukat,
figyelemmel kíséri a munkaerőhelyzet alakulását, előkészíti az ezzel összefüggő döntéseket.
kereskedelmi igazgatással kapcsolatos hatósági feladatok,
vásár rendezésére, piac tartására jogosultakkal kapcsolatos feladatok ellátása,
telepengedélyezéssel összefüggő feladatok ellátása,
szálláshelyek nyilvántartásával kapcsolatos feladatok ellátása,
anyakönyvi igazgatással és állampolgársági ügyekkel kapcsolatos feladatok ellátása,
hagyatéki leltározással kapcsolatos feladatok ellátása,
cím-nyilvántartási feladatok ellátása,
ellenőrzi az üzletek működésének törvényességét,
a hivatali iratok iktatása, irattárazása és selejtezésének ellátása,
ellátja a Települési Esélyegyenlőségi Terv elkészítésével, végrehajtásával kapcsolatos feladatokat,
előkészíti, szervezi a képviselő-testület, bizottságok, helyi nemzetiségi önkormányzatok, bizottsági elnökök, valamint ad hoc bizottságok üléseit, bejárásokat, azokról jegyzőkönyveket, emlékeztetőket készít, azokat feldolgozza, a döntéseket és rendeleteket nyilvántartja és kihirdeti,
az önkormányzati határozatokról kivonatot készít, gondoskodik azok megküldéséről, a határozatokat és rendeleteket feldolgozza a TERKA, az ÖTR, az NJT rendszerben, valamint feltölti a B.-A.-Z. Megyei Kormányhivatal és Sajószöged honlapjára,
ellátja a képviselői vagyonnyilatkozatok kezelésével, őrzésével összefüggő feladatokat,
ellátja a postázási feladatokat,
ellátja a statisztikai adatszolgáltatásokkal kapcsolatos koordinációs feladatokat,
közreműködik az országos, a helyi választásokkal, népszavazással és népi kezdeményezéssel kapcsolatos feladatok végrehajtásában,
ellátja a tisztségviselők tevékenységéhez kapcsolódó titkársági feladatokat.
Általános feladatai:
ellátja a szakterületéhez tartozó döntések előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokat,
testületi és bizottsági munka segítése,
folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzések,
kötelezettségek vállalásához kapcsolódó feladatok ellátása,
az előirányzatok felhasználásához kapcsolódó feladatok ellátása,
a kötelező egyeztetési feladatok teljesítése,
közérdekű bejelentések, panaszok intézése,
pályázatokkal kapcsolatos feladatok ellátása,
a lakossággal, a közérdekű nyilvános adatokkal, közigazgatási szolgáltatásokkal, ügyintézéssel kapcsolatos tájékoztatási feladatok ellátása,
hivatali és osztályos kommunikációs feladatok ellátása,
az ügykezeléssel kapcsolatos feladatok ellátása,
a teljesítménykövetelmények végrehajtása,
a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos feladatok teljesítése,
osztály szintű munkaértekezletek tartása a meghatározott rend szerint,
az előírt statisztikai jelentések elkészítése és továbbítása,
az adatvédelemhez kapcsolódó szabályok betartása, feladatok teljesítése,
az informatikai rendszerek működéséhez kapcsolódó feladatok ellátása,
a baleset-, tűz- és munkavédelmi feladatok teljesítése,
a hivatalos dokumentumok kezelésének feladatai,
a szakmai ismeretek megszerzése, bővítése, a képzéssel, továbbképzéssel kapcsolatos feladatok teljesítése,
a kiadmányozási feladatok ellátása kijelölés alapján,
tervezési feladatok ellátása a tevékenységi területhez igazodóan,
a feladatok elvégzéséhez kötelezően előírt, illetve a szükséges nyilvántartások vezetése,
egyéb ellenőrzési feladatok ellátása.
IV.
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ FŐBB FELADATAI
A képviselő-testület döntései szerint és saját hatáskörében irányítja a polgármesteri hivatalt.
A polgármester
a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a polgármesteri hivatal feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;
dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági hatáskörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja az alpolgármesterre, a jegyzőre, a polgármesteri hivatal ügyintézőjére;
a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, létszámának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására;
a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;
gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző tekintetében;
gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester és az önkormányzati intézményvezetők és az önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok vezetői tekintetében.
Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
Az alpolgármester
a polgármester távollétében ellátja Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testületének működésével kapcsolatos feladatokat, valamint a polgármester megbízásából ellátja az alábbi feladatokat
közreműködik az önkormányzat koncepcióinak, programjainak előkészítésében, kidolgozásában,
kapcsolatot tart a települési önkormányzat Képviselő-testületének, bizottságainak tagjaival, fogadja és továbbítja a polgármester és a jegyző felé a képviselői észrevételeket, javaslatokat, a szakterületéhez tartozó fentiekben jelzett intézmények, csoportok vezetőivel, a községi civil szerveződésekkel,
javaslatot tesz az önkormányzati fenntartású intézményvezetők munkájának értékelésére, minősítésére,
részt vesz a rendszeresen megtartásra kerülő bizottsági üléseken, tisztségviselői, intézményvezetői, valamint az önkormányzatot érintő lakossági megbeszéléseken, fórumokon,
ellátja az önkormányzat képviseletét találkozókon, tárgyalásokon, értekezleteken és más rendezvényeken,
fogadja a meghívottakat, a partnertelepülések küldöttségeit,
ellátja mindazokat a polgármester hatáskörbe tartozó feladatokat, illetve az azok megoldását célzó előkészítő munka elvégzését, melyek az önkormányzat érdekkörében merülnek fel.
A polgármester irányításával vezeti a Polgármesteri Hivatalt.
A jegyző
gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos hivatali feladatok ellátásáról, ennek körében:
előkészíti, koordinálja, és ellenőrzi a bizottságok és a képviselő-testület elé kerülő előterjesztések törvényességét,
megszervezi a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
tanácskozási joggal részt vesz a testület, a bizottságok ülésein és köteles jelezni, ha a döntéshozatalnál jogszabálysértést észlel,
intézkedést kezdeményez a törvénysértések megszüntetésére,
gondoskodik a képviselő-testületi és a bizottsági ülések jegyzőkönyveinek elkészíttetéséről és a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal részére való megküldéséről,
tájékoztatja a képviselő-testületet az önkormányzatot érintő új jogszabályokról,
gondoskodik a testületek és a tisztségviselők munkájának segítéséről, a munkájukhoz szükséges feltételek megteremtéséről,
rendszeres kapcsolatot tart azokkal a nem önkormányzati szervekkel, amelyek tevékenységi köre az önkormányzati ügyintézéssel összefügg,
irányítja a jogpropagandával és a közigazgatási munka egyszerűsítésével és korszerűsítésével kapcsolatos feladatok végrehajtását,
ellenőrzi a kegyeleti közszolgáltatási szerződésben foglaltak betartását, a temetők fenntartásával kapcsolatos feladatellátást,
ellenőrzi a köztisztasággal kapcsolatos kötelezettségek teljesítését,
a fenntartó képviseletében ellenőrzi az óvoda és a közművelődési és közgyűjteményi, szociális és egészségügyi intézmények működésének törvényességét,
ellenőrzi az építéshatósági szabályok betartását,
átveszi és kezeli a talált tárgyakat,
hatósági bizonyítványokat állít ki,
kiadja a vagyoni helyzetről szóló igazolásokat,
ellátja a zenés-táncos rendezvények engedélyezésével kapcsolatos feladatokat,
ellátja az országos népszámláláshoz kapcsolódó helyi feladatokat,
a birtokvédelmi ügyekkel kapcsolatos feladatok ellátása,
ellenőrzi a testületi, bizottsági előterjesztések törvényességét,
elvégzi az önkormányzati rendeletek folyamatos deregulációját,
megszervezi a közmeghallgatásokat, azokról jegyzőkönyvet készít,
előkészíti és lebonyolítja a közbeszerzési eljárásokat,
kiadja a címerhasználati engedélyeket,
ellátja a zászlókkal kapcsolatos feladatokat (rendelés, átadás, nyilvántartás vezetés).
a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét, gyakorolja a munkáltatói jogokat a hivatali dolgozók tekintetében.
döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át.
tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület, illetve a bizottságok ülésein,
dönt a jogszabályokban hatáskörébe utalt államigazgatási, önkormányzati ügyekben.
V.
A MUNKÁLTATÓI ÉS EGYÉB MUNKÁLTATÓI JOGOK GYAKORLÁSÁNAK RENDJE
A munkáltatói jogok és részjogosítványok gyakorlása az alábbiak szerint történik:
a) a jegyző tekintetében valamennyi munkáltatói jogot a polgármester gyakorolja,
b) az ügyintézők tekintetében a kinevezést és a köztisztviselői jogviszony megszüntetését (a polgármester egyetértésével), az illetmény meghatározását, a jutalmazást és a minősítést a polgármester egyetértésével egyéb munkáltatói jogokat önállóan a jegyző gyakorolja.
VI.
A HIVATALON BELÜLI EGYÜTTMŰKÖDÉSI KÖTELEZETTSÉG
A Polgármesteri Hivatalon belüli együttműködési kötelezettség az alábbiakra terjed ki:
a belső szervezeti egységek dolgozói kötelesek egymással együttműködni minden olyan feladat ellátásában, amely azt megköveteli,
az egyes csoportnál készült írásos előterjesztések, intézkedések, döntések, elemzések egy példányával az érintett csoportot tájékoztatni kell.
Az előterjesztések esetében az előzetes egyeztetési kötelezettség a következő:
valamennyi előterjesztés előkészítését (tervezetét) a vezetői megbeszélésekhez igazodóan a csoportoknak folyamatosan egyeztetniük kell,
a pénzügyi rendeletet érintő valamennyi előterjesztést előzetesen a Pénzügyi csoporttal egyeztetni kell.
A hivatali költségvetést érintő kimenő, vagy beérkező írásos anyagot, megrendelést, kötelezettségvállalást – amennyiben azt gazdaságossági szempontok indokolják – az érintett csoport dolgozója köteles előzetesen a Pénzügyi csoport kijelölt munkatársával egyeztetni.
Az éves pénzügyi tervek, pénzügyi koncepciók, hosszabb távú testületi, bizottsági, hivatali programok, koncepciók előkészítésében valamennyi csoport köteles közreműködni, együttműködni
A hivatal épületén belül tartandó rendezvények tervezett időpontja előtt valamennyi csoport köteles a Jegyzővel egyeztetni a helyiséghasználati szabályoknak megfelelően.
Együttműködési kötelezettséget a jegyző esetenként vagy időszakosan bármilyen témában előírhat a szervezeti egysége
k vezetői részére.
VII.
A MŰKÖDÉSRE VONATKOZÓ FŐBB SZABÁLYOK
A Polgármesteri Hivatal működésére vonatkozó főbb szabályokat a központi jogszabályokban megfogalmazottakon túl az SZMSZ, belső szabályzatok, illetve utasítások tartalmazzák.
A Polgármesteri Hivatal gazdasági szervezettel nem rendelkezik. A Polgármesteri Hivatal – mint költségvetési szerv – gazdálkodásának, számvitelének kiemelt feladata, hogy a tevékenységében, gazdálkodásában érdekeltek, érintettek számára a szükséges információkat biztosítsa és rögzítse azokat az előírásokat, eljárásokat és módszereket, amelyek biztosítják a hivatal gazdálkodásával összefüggő feladatainak, sajátosságainak leginkább megfelelő számviteli rendszer működését, továbbá ennek alapján meghatározza a törvény végrehajtásának módszereit, eszközeit.
Az éves beszámoló információinak megbízhatóbb alátámasztása, a pénzkezelés megfelelő szabályozottsága, a tulajdon minél teljesebb körű védelmének megvalósítása érdekében a számviteli politika keretében – a számviteli törvényben foglaltak figyelembevételével – szabályzatokat kell alkotni.
E szabályzatok az alábbiak:
A gazdasági szervezet ügyrendje
Számviteli politika
Pénzkezelési szabályzat
Leltárkészítési és leltározási szabályzat
Felesleges vagyontárgyak hasznosításának, selejtezésének szabályzata
Eszközök és források értékelési szabályzata
Önköltségszámítási szabályzat
Reprezentációs szabályzat
Kiküldetési szabályzat
Számlarend
A pénzügyi tárgyú szabályozásokat belső szabályzatok tartalmazzák.
A testületi és a bizottsági munka segítése
A testület, valamint a bizottságok munkaterv szerinti működési feltételeinek biztosítását, a bizottságok munkáját (meghívók, technikai, tárgyi feltételek, jegyzőkönyvezés stb.) a hivatal részéről az egyes csoportok kijelölt munkatársai koordinálják, segítik.
A csoportok kötelesek elősegíteni a testületi, bizottsági döntések jogi, szakmai megalapozottságát, biztosítaniuk kell az előterjesztésekkel kapcsolatosan igényelt és szükséges információkat.
A fentiek maradéktalan megvalósulása érdekében a csoportok kijelölt munkatársai valamennyi testületi, illetve csoport napirendjével összefüggő bizottsági üléseken kötelesek részt venni. Az előterjesztést készítő csoport munkatársa a napirenddel érintett bizottsági üléseken szintén köteles részt venni. A testületi üléseken való kötelező részvételt a jegyző elrendelheti.
A testületi, bizottsági ülésekről való indokolatlan távolmaradás felelősségre-vonást von maga után.
A kötelezettségvállalás, utalványozás, ellenjegyzés és érvényesítés rendje
A gazdálkodási szabályzat belső szabályzat (kötelezettségvállalás, utalványozás, ellenjegyzés és érvényesítés rendjét is), amelyben meghatározásra kerülnek az egyes jog- és hatáskörök, a helyettesítés, illetve a hatáskörök átruházási rendje, az ehhez rendelt felelősség viselése.
Kötelezettségvállalás
A tervezett előirányzatok felhasználására irányuló intézkedés. Kötelezettségvállalás keretében az arra jogosult személy munkát, szolgáltatást, árut rendel meg, illetve más kifizetések odaítélésében dönt.
Utalványozás
A kiadás teljesítésének, a bevétel beszedésének vagy elszámolásának elrendelését jelenti.
Ellenjegyzés
Az ellenjegyzés azt jelenti, hogy
a) a jóváhagyott költségvetés fel nem használt, illetve le nem kötött, a kötelezettségvállalás tárgyával összefüggő kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet,
b) a kötelezettségvállalás nem sérti-e a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat,
c) a kötelezettségvállalás célszerűségét megalapozó eljárás megtörtént-e,
d) kifizetést megelőző ellenjegyzés esetén meg kell győződni arról, hogy a szakmai teljesítés igazolása és az érvényesítés megtörtént-e.
Érvényesítés
A kiadás teljesítésének és a bevétel beszedésének elrendelése előtt okmányok alapján ellenőrizni kell azok jogosultságát, összegszerűségét, a fedezet meglétét, és azt, hogy az előírt alaki követelményeket betartották-e.
A kiadmányozás rendjét saját hatáskörben a polgármester és a jegyző szabályozza. A Polgármesteri Hivatalban a kiadmányozási jogkör – ha jogszabály másként nem rendelkezik – a jegyzőt, mint a hivatal vezetőjét illeti meg. A kiadmányozási jogkör átruházása nem érinti a jegyző ügyintézéssel kapcsolatos felelősségét.
A jegyző kiadmányozási jogkörét meghatározott ügytípusokban a szervezeti egységek ügyintézőire ruházhatja át. A kiadmányozásra jogosultak felhatalmazását az SZMSZ 3. melléklete tartalmazza.
A kiadmányozás jogát a jegyző adott ügytípusokra vonatkozóan, vagy egy-egy konkrét ügyre nézve visszavonhatja.
.
A Polgármesteri Hivatalnál az iratok (küldemények) átvételének, nyilvántartásának, tárolásának, irattárazásának, selejtezésének, levéltárba történő átadásának rendjét az Iratkezelési Szabályzat tartalmazza.
Az ügyiratkezelésnek elő kell segítenie az ügyintézés pontosságát, gyorsaságát, hatékonyságát, ennek érdekében az iratkezelésre vonatkozó szabályok betartását rendszeresen ellenőrizni és értékelni kell.
A jegyző az előadói ív felhasználásával vagy az iktatott ügyiratra írt vezetői utasítással előírják az ügyintézési határidőt, az ügyintéző részéről a tájékoztatási kötelezettséget, határidejét, az egyeztetési kötelezettségeket.
A Hivatal ügyfélfogadási rendje:
Hétfőn: 0800 – 1600 óráig
Szerdán: 0800 – 1600 óráig
Pénteken: 0800 – 1200 óráig
A polgármester és a jegyző ügyfélfogadási rendje:
- Polgármester: egyeztetés után munkaidőben
- Jegyző: egyeztetés után munkaidőben
Halaszthatatlan ügyekben (pl.: haláleset, stb.), amely esetekben az azonnali ügyintézés elmaradása jelentős érdek- és jogsérelemmel jár, az ügyfélfogadás ideje egybeesik a munkaidővel.
Az ügyintézők a munkaköri leírásukban foglaltak szerint helyettesítik egymást.
Az ellenőrzés a hivatali munka valamennyi területére kiterjed, ezért valamennyi szervezeti egység feladata, amely magába foglalja a hibák, hiányosságok, a munkavégzés folyamatát gátló tényezők feltárását és javaslattételt azok megszüntetésére.
A hivatali ellenőrzések lehetnek:
belső ellenőrzés,
folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés,
pénzügyi, gazdálkodási ellenőrzés,
szakmai, törvényességi ellenőrzés,
hatósági ellenőrzés,
műszaki ellenőrzés.
A hivatali belső kontrollrendszer részei:
kontrollkörnyezet,
kockázatkezelés,
kontrolltevékenységek,
információ és kommunikáció
monitoring és függetlenített belső ellenőrzés.
Az ellenőrzés elrendelésére jogosult
a képviselő-testület,
a polgármester,
a jegyző.
Az éves belső ellenőrzési terv kötelező tartalmi elemeit a vonatkozó kormányrendelet tartalmazza. Az ellenőrzési terv végrehajtásáról a szervezeti egység vezetője rendszeresen beszámol. Az ellenőrzési terv nem tartalmazza a jogszabályok által előírt hatósági ellenőrzéseket, valamint a műszaki ellenőrzéseket.
A pénzügyi, gazdálkodási, a szakmai, törvényességi és a függetlenített belső ellenőrzésekhez vizsgálati program készítése kötelező, amelyet a vizsgálat megkezdését megelőzően a jegyzőnek jóváhagyásra be kell mutatni.
A Hivatal – mivel nem alkalmaz főállású belső ellenőrt – a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ber.) 15. §-(1) bekezdésében foglalt kötelezettségének a Ber. 16. § (2) bekezdése alapján olyan külső szolgáltató bevonásával tesz eleget, amely megfelel a Ber. 24. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek.
A Polgármesteri Hivatal tevékenységének ellátása során kiemelten fontosnak tartja a tervszerűséget, amelynek minden vezetési, irányítási folyamatban törvényszerűen érvényesülnie kell. A hivatalon belüli tevékenységet eltérő tartalmú és távlatú tervek, programok alapján úgy kell végezni, hogy az biztosítsa a munka eredményességét, törvényességét és minőségét.
A Polgármesteri Hivatal tervei
Éves belső ellenőrzési terv
Az éves belső ellenőrzési ütemterv elkészítésének és elfogadásának határidejét jogszabály határozza meg.
Képzési, továbbképzési terv
A hivatal képzési terve a vonatkozó jogszabályok, a felsőbb közigazgatási szervek képzési terveihez igazodóan készül minden év január 31. napjáig. Tartalmazza a tervezett éves továbbképzéseket, a továbbtanulók, a kötelezően előírt szakmai képzések adatait, illetve a középtávú tervben szereplő, tárgyévre vonatkozó képzéseket. A középtávú tervet a ciklus kezdő évében, ugyancsak január 31-ig kell elkészíteni.
Szabadságolási terv
A Kttv. előírásai szerint a munkáltató a tárgyévben február végéig köteles szabadságolási tervet készíteni a szabadságok tárgyévi ütemezéséről, és arról a köztisztviselőt minden év február utolsó napjáig tájékoztatni.
Önkormányzati szintű tervek
Az önkormányzati tevékenységhez kapcsolódó tervek (Gazdasági Program, Fejlesztési Terv, a Képviselő-testület és Bizottságai éves munkaterve, Éves pénzügyi terv, Közbeszerzési Terv, stb.) kidolgozásában a hivatal szervezeti egységei kötelesek részt venni.
A tervek, stratégiák és koncepciók nyilvántartása
A jegyző gondoskodik arról, hogy a hivatal valamennyi dolgozója számára hozzáférhetőek legyenek az elkészült tervek, koncepciók és stratégiák, azokról naprakész nyilvántartást vezet.
A tervezés során érvényesítendő követelmények
A tervezés a hivatal valamennyi dolgozójának kötelessége.
E kötelezettség különösen az alábbiakat foglalja magába:
a célkitűzések, feladatok kidolgozásában történő közreműködés,
a terv megalapozottságához szükséges információk összegyűjtése,
a különböző tervek összehangolása, az esetleges ellentmondások kiküszöbölése,
a terv kidolgozása,
a cél elérése érdekében a végrehajtás komplex feltételrendszerének megteremtése.
A tervezésnél az alábbiak figyelembevételével kell eljárni:
a helyi adottságok, a jogszabályi, pénzügyi-gazdasági környezet jellemzőinek figyelembevétele a célok meghatározása során (jogi, pénzügyi, gazdasági elemzések),
a szükséges egyeztetések elvégzése,
kalkulálható adatokon nyugvó információgyűjtés, az adatok szakmai értékelése és folyamatos nyilvántartása,
reakció az esetlegesen jelentkező jövőbeli kihívásokra, a feladatok megváltozására,
a koordinálást, végrehajtást követően az elért eredmény összevetése az eredeti célkitűzéssel (visszacsatolás).
A hivatal valamennyi dolgozója köteles a hivatali terveket megismerni, és azoknak megfelelően végezni munkáját.
A pályázati tevékenység és a közbeszerzések rendje
A pályázati tevékenység rendje
Az önkormányzati feladatellátást segítő pályázati lehetőségek figyelemmel kísérése, a pályázatok előkészítése, a pályázati eljárással összefüggő feladatok ellátása valamennyi munkatárs feladata.
A közbeszerzések rendje
Az önkormányzat, a hivatal és a költségvetési szervek részére átadott közpénzek ésszerű felhasználása átláthatóságának és ellenőrizhetőségének megteremtése, valamint a beszerzések során a verseny tisztaságának biztosítása érdekében egységes közbeszerzési gyakorlat került kialakításra:
a hivatali közbeszerzési eljárásokat a jogszabályoknak és a Képviselő-testület által elfogadott Közbeszerzési Szabályzatnak megfelelően, az éves összesített közbeszerzési tervre tekintettel kell lefolytatni,
a közbeszerzési eljárás előkészítésében – így különösen a felhívás műszaki tartalmának a meghatározásában – és az eljárás lefolytatásban a közbeszerzés tárgya szerint érintett osztály köteles részt venni,
az eljárás jogi-közbeszerzési lefolytatásával külső szakértő is megbízható,
a közbeszerzési eljárás lefolytatását a jegyző koordinálja,
az eljárás lefolytatása során figyelemmel kell lenni a kötelezettségvállalások előkészítésével, aláírásával kapcsolatos szabályokra, annak megfelelően kell eljárni,
az ajánlatok elbírálására a döntéshozó felé egy (minimum) háromtagú bíráló bizottság tesz javaslatot,
a közbeszerzések vonatkozásában meghozott döntésekről, a folyamatok állásáról negyedévente a jegyző írásos tájékoztatót készít, amelyet a Képviselő-testület elé kell terjeszteni.
A Polgármesteri Hivatal bélyegzőit a kiadmányozási joggal felruházott dolgozók használhatják, akik felelősek megőrzéséért és rendeltetésszerű használatáért. A bélyegzőkről a hivatal ezzel megbízott dolgozója nyilvántartást vezet.
Az adatvédelem és a számítástechnikai biztonság szabályai
Általános rendelkezések
Az adatvédelmet a Hivatal valamennyi szervezeti egységénél olyan feladatnak kell tekinteni, amely magában foglalja
a működéshez szükséges információk törvényességének és sérthetetlenségének biztosítását,
a védett adatok illetéktelen hozzáférése, változtatása és nyilvánosságra hozatala elleni védelmét,
a telepített számítástechnikai eszközök és programok illetéktelen felhasználása elleni védelmet, vírusvédelmet,
az adatok fizikai megsemmisülésének minden lehetőségtől való megvédését.
Személyi hatály
Az adatvédelem előírásai a Hivatal valamennyi olyan dolgozójára vonatkoznak, akik közvetlen vagy közvetett módon a Hivatal kezelésében levő adatok feldolgozását végzik, adatokat szolgáltatnak, adatokat tárolnak, adatokat hoznak nyilvánosságra, tevékenységeik ellátásához adatokat igényelnek, illetve az adatokba betekinthetnek, adatok hozzáféréséhez engedélyt adnak, az adatfeldolgozás technikai feltételeit biztosítják.
Az adatvédelemre vonatkozó előírások ellenőrzése és betartatása vezetői feladat. A vezetők személy szerinti felelőssége az adatok védelmének biztosítása azon adatkörre vonatkozóan:
amelyeket feladataik ellátása során az adott szervezeti egységnél kezelnek,
amelyeket feladataik ellátása érdekében más szervezeti egységtől kapnak,
amely adatokba való betekintésre, illetve amely adatok felhasználására jogosultságot kaptak,
minden olyan adatra, amely különféle tájékoztatási csatornákon a tudomására jut.
Tárgyi hatály
Az adatvédelem tárgyi hatálya kiterjed:
a védelmet élvező adatok teljes körére, felmérésük és feldolgozási helyüktől, idejüktől és az adatok fizikai megjelenési formájától függetlenül,
a Hivatal tulajdonában lévő, illetve az általa bérelt valamennyi számítástechnikai berendezésre, valamint a gépek műszaki dokumentációira is,
a számítástechnikai folyamatban szereplő összes dokumentációra (fejlesztési, szervezési, programozási, üzemeltetési),
a rendszer- és felhasználói programokra,
az adatok felhasználására vonatkozó utasításokra,
az adathordozók tárolására, felhasználására.
Személyes adatok védelme
Valamennyi köztisztviselő köteles az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény, valamint a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény, illetve a 146/1993. (X. 26.) Kormányrendelet hatálya alá tartozó adatok kezelésénél a jogszabályokban rögzítettek szerint, továbbá ezen szabályzat előírásai szerint eljárni.
A személyes adatokról adatszolgáltatást igényelni – az on-line kapcsolatot kivéve – csak írásbeli igénylés alapján lehet. A hivatalon belüli, illetve külső szervezetek részére történő adatszolgáltatást a jegyző engedélyezi.
A személyes adatokat tartalmazó nyilvántartásból csak a hatályos jogszabályok által megszabott esetekben és módon teljesíthető adatszolgáltatás. Az adatigénylésekről, valamint az adatszolgáltatásokról nyilvántartást kell vezetni.
Az adatszolgáltatás végzésére jogosult ügyintéző munkaköri leírásában szerepeltetni kell az adatszolgáltatásra, illetve a nyilvántartás vezetési kötelezettségre vonatkozó előírásokat. Az adatigénylő figyelmét fel kell hívni a szolgáltatott adatokra vonatkozó biztonságtechnika és jogi előírások betartására.
Az adatvédelmi követelmények végrehajtását biztosító eszközök
Fizikai védelem eszközei:
vagyon- és tűzvédelemi előírások betartása,
biztonságtechnikai eszközök telepítése, működtetése,
biztonsági szolgálat, rendészeti feladatok ellátása,
ügyfélszolgálat rendje, ügyfélszolgálati időben a helyiségek, szekrények zárása, számítógépes rendszerekhez a hozzáférési lehetőségek kizárása,
illetéktelen behatolás elleni védelem,
az adatok, adathordozók elzárhatóságának biztosítása.
Jogi védelmi eszközök:
ügyiratkezelési szabályzat előírásainak betartása,
bélyegzők kezelésére, használatára vonatkozó előírások betartása,
adatkezelési jogosultságok meghatározása, arról nyilvántartás vezetése,
adatszolgáltatási igények, adatszolgáltatási tevékenységek ellenőrzése, adatszolgáltatási nyilvántartás vezetése,
tömegkommunikációs kapcsolatokra vonatkozó előírások betartása,
adatszolgáltatás engedélyezési rendszerének betartása.
Közérdekű adatok nyilvánossága
A közérdekű adatok megismerésére irányuló egyedi igények teljesítésében a szervezeti egységek kijelölt munkatársai a vonatkozó belső szabályzatban foglaltak szerint vesznek részt.
A közérdekű adatok jogszabályok és helyi döntések által kötelezően előírt közzétételével kapcsolatos feladatokat, azok szabályait belső szabályzat tartalmazza.
A számítástechnikai adatvédelem
Az Informatikai Biztonságvédelmi Szabályzat célja, hogy a szervezeten belül működtetett informatikai rendszerekre vonatkozóan szabályozza az informatikai rendszerrel kapcsolatos biztonsági intézkedéseket.
A számítástechnikai adatvédelem szabályait belső szabályzat tartalmazza.
A Polgármesteri Hivatalban dolgozó vezetők és köztisztviselők, valamint az ügyviteli feladatokat ellátók feladat- és hatáskörét a jegyző által meghatározott tartalmú munkaköri leírás tartalmazza.
A munkaköri leírást a jegyző készíti el 4 példányban. Első példányát kinevezéskor, illetve a munkaköri leírás módosításakor a dolgozónak kell átadni, második példánya a személyügyi nyilvántartásba, harmadik példánya a szervezeti egység vezetőjéhez, negyedik példánya az SZMSZ függelékébe kerül.
A munkaköri leírások visszavonásig érvényesek.
A munkaköri leírásokat a munkáltatói jogkör gyakorlója a feladatok változása esetén folyamatosan módosítja.
A munkaköri leírásnak tartalmaznia kell:
a munkakör megnevezése
A munkakört betöltő neve
A szervezeti egység megnevezése
A munkakör megnevezése
A munkáltatói jogkör gyakorlója
Közvetlen felettese
Helyettesítője
Helyettesíteni köteles
munkaköri feladatok meghatározása
(előkészíti, kidolgozza, vezeti, közreműködik, javaslatot tesz, véleményezi, információt szolgáltat stb.)
Általános, szakmai feladatok
Testületi, bizottsági munkához kapcsolódó feladatok (előkészítés, végrehajtás)
Ellenőrzési feladatok
Folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés
Kötelezettségvállaláshoz, előirányzat felhasználáshoz és tervezéshez kapcsolódó feladatok
Közérdekű bejelentések, panaszok
Ügykezelési feladatok
Teljesítménykövetelmények végrehajtása
Vezetői megbeszélések, osztályra vonatkozó fórumok feladatai
Nyilvántartási feladatok
Statisztikai jelentések (felsorolással)
Szakmai feladatok
vezetői feladatok
Általános vezetési feladatok
Munkaszervezés
Tájékoztatás
Teljesítménykövetelmények, minősítések meghatározása, értékelése, végrehajtása
a munkakörrel összefüggő egyéb kérdések
Adatvédelmi feladatok
Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos feladatok
Együttműködés külső és belső szervekkel
Felelősség
Etikai Kódex
A hivatali szervezet vezetője szakmai tanácsadói, illetve szakmai főtanácsadói címet adományozhat a külön jogszabályban (Kttv.) meghatározott feltételek szerinti köztisztviselőknek.
A feladatkör szakszerűbb ellátását biztosító tudományos fokozat, valamint a feladatkörön belüli szakosodást elősegítő további szakképesítés, szakképzettség elismeréseként a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői számára a jegyző a közszolgálati szabályzatban – a személyi juttatások előirányzata terhére – képzettségi pótlékot állapíthat meg.
A Jegyzői Utasítás a hivatali működésre, az ügyintézésre, ügykezelésre, a jogszabályok, helyi rendeletek és testületi döntések végrehajtására vonatkozó, hosszabb időszakra szóló, általános érvényű, részleges szabályozás.
A Jegyzői Utasítások jegyzékét az SZMSZ függeléke tartalmazza.
Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó munkakörök
Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény alapján vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett az a közszolgálatban álló személy, aki – önállóan vagy testület tagjaként – javaslattételre, döntésre vagy ellenőrzésre jogosult
a) közigazgatási hatósági ügyben,
b) közbeszerzési eljárás során,
c) feladatai ellátása során költségvetési vagy egyéb pénzeszközök felett, továbbá az állami vagy önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás, valamint elkülönített állami pénzalapok, fejezeti kezelésű előirányzatok, önkormányzati pénzügyi támogatási pénzkeretek tekintetében,
d) egyedi állami vagy önkormányzati támogatásról való döntésre irányuló eljárás lefolytatása során, vagy
e) állami vagy önkormányzati támogatások felhasználásának vizsgálata, vagy a felhasználással való elszámoltatás során.
A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó munkakörök:
jegyző,
Pénzügyi csoport:
költségvetési-gazdálkodási ügyintézők (2 fő)
A közérdekű bejelentés intézésének rendje
A közérdekű bejelentések intézésének rendjéről külön belső szabályzat rendelkezik.
VIII.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
Az SZMSZ mellékletei:
A Sajószögedi Polgármesteri Hivatal Alapító Okirata
A Sajószögedi Polgármesteri Hivatal szervezeti ábrája
A kiadmányozás rendje
Az SZMSZ függelékei:
A helyi önkormányzatok és szerveik feladat- és hatásköréről szóló hatásköri jegyzék
A belső szabályzatok jegyzéke
Jegyzői és Polgármesteri Utasítások jegyzéke
Munkaköri leírások
Sajószöged, 2016. szeptember 12.
dr. Boros István dr. Gulyás Mihály
címzetes főjegyző polgármester